Voor veel distributeurs is het jaar 2014 goed begonnen, met stijgende omzetten, meer klanten en vooral grotere orders. Distributeurs verwachten voor dit jaar een omzetgroei van zo’n 10 procent.
Niet minder dan 70% van de distributeurs verwacht dit jaar in omzet te groeien. Zorgelijk echter is wel dat 16% van hen ook in 2014 een omzetdaling verwacht. Dat blijkt uit de ‘Tussenmeting 2014’ die in opdracht van PromZ Vak in april 2014 door onderzoeksbureau One Question bij een representatieve steekproef werd gehouden. Deze Tussenmeting is een vervolg op het jaarlijkse Distributeursonderzoek van PromZ Vak.
Hogere budgetten
De stijgers geven aan dat de markt aantrekt, dat klanten weer over hogere budgetten gaan beschikken en dat sommige klanten inmiddels wel door hun voorraden promotionele producten heen zijn, zodat ze weer moeten bijbestellen.
Ook zeggen de in omzet groeiende distributeurs in meerderheid dat hun actievere commerciële beleid nu vruchten begint af te werpen: er zijn nieuwe websites gemaakt, men heeft het productassortiment kritisch tegen het licht gehouden, er zijn nieuwe producten aan het assortiment toegevoegd etc. Uit de Tussenmeting 2014 komen, net als bij vorige onderzoeken, weer notoir zwakke productgroepen naar voren zoals glas, porselein, uurwerken en lederwaren.
Meer over dit onderzoek in PromZ Vak nr 2, die binnenkort verschijnt.
In samenwerking met Graydon heeft PromZ Vak, net als vorig jaar, ook weer de distributeurs langs de financiële meetlat gelegd. Het artikel leest u in de komende editie.