Distributeurs Onderzoek: bijna 5% omzetgroei in 2011 - Promzvak

Distributeurs Onderzoek: bijna 5% omzetgroei in 2011

Gemiddeld genomen rapporteren Nederlandse distributeurs een omzetgroei van bijna 5% in 2011. Er zijn winnaars, maar ook veel verliezers. Maar opvallend is dat de verwachtingen voor 2012 hooggespannen zijn. In 2012 verwachten distributeurs gemiddeld een gewogen groei van 6,5%.

Dit blijkt uit het PromZ Distributeurs Onderzoek 2011, dat eind november werd uitgevoerd door IBT Marktonderzoek.

Winnaars en verliezers

Bij sommige distributeurs is sprake van een sterke omzetgroei, maar dat gaat voor het merendeel wel ten koste van andere distributeurs. Wie groeide in 2011, groeide met gemiddeld 18,6%. Wie een teruggang in de omzet noteerde, zag de omzet met gemiddeld 11,2% slinken. Over het geheel genomen resulteerde hieruit een gewogen omzetgroei van 4,7%. Het gaat daarbij om echte groei want in 2011 is nauwelijks sprake geweest van prijsverhogingen.

Specialisme loont

Uit het onderzoek komt naar voren dat specialisme loont. Distributeurs concentreren zich terug op die productgroepen waar ze echt goed in zijn, waar ze het beste mee kunnen handelen. De omzetontwikkelingen laten zien dat die manier van specialiseren loont: meer omzet met minder uiteenlopende producten.

Het onderzoek vroeg onder meer ook naar goed- en slechtlopende productgroepen, tevredenheid over marges, bedreigingen en kansen voor de branche en criteria voor de keuze van leveranciers: door de jaren heen vinden distributeurs ‘merken’ bijvoorbeeld steeds minder belangrijk, zo blijkt.

Alle uitkomsten leest u in PromZ Vak nr 4, die binnenkort verschijnt.