PROMZ VAK 01-2024

SPECIAL MESSEN EN MULTITOOLS VAKBLAD VOOR INTERMEDIAIRS VAN PROMOTIONELE PRODUCTEN EN DIENSTEN IN NEDERLAND EN BELGIË www.promzvak.nl Verschijnt tweemaandelijks - februari/maart 2024 - nummer 1 vak

(advertentie)

7 2024 - nummer 1 - promzvak.nl COMMENTAAR DOOR PETER VAN GESTEL (PETER.VANGESTEL@HETPORTAAL.COM) vak 9 “Samen is niet alleen”, zo luidde de gevleugelde uitspraak van de voorzitter uit de serie All Stars. Een waarheid als een koe, die ook op onze branche toepasbaar is. Ik pleit al langere tijd voor één systeem om de ‘duurzaamheid’ van een product te meten. Zo lang duurzaamheid gezien wordt als marketingtool en iedereen investeert in een eigen systeem, schieten we er weinig mee op. Er lijkt echter een omslag te komen. De organisatie IPPAG (International Partnership for Premiums & Gifts) ontwikkelde een gecertificeerde On-Track Carbon Tracking tool, waar zowel XD Connects als PF Concept nu gebruik van maken. Distributeurs zouden dus hun klanten vergelijkbare producten van de twee suppliers met de daarbij behorende CO2 footprint kunnen overleggen. Over appels met appels vergelijken gesproken… Hierbij doe ik een oproep aan alle suppliers om ook gebruik te gaan maken van deze Carbon Tracking Tool. Zodat eindklanten straks van meerdere suppliers promotionele producten kunnen vergelijken op het gebied van CO2 uitstoot. Vanzelfsprekend moet IPPAG daar wel toestemming voor geven. Ze zijn heel begrijpelijk selectief in het verstrekken van de tool. Suppliers moeten wel de intentie hebben om ook echt te verduurzamen. Of een dergelijke tool in de toekomst door de EC geaccepteerd zal worden is nog maar helemaal de vraag. Het zou zo maar kunnen dat onze branche een specifieke meetmethode opgelegd krijgt. Maar tot die tijd zeg ik “samen is niet alleen”. Maak samen zoveel mogelijk gebruik van wat we voorhanden hebben en denk vooral in het belang van die eindklant. Daar worden we als branche alleen maar beter van.

XXXX 8 I N H O U D vak C O L O F O N PromZ Vak Het Portaal Media B.V. Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Tel: +31 (0)75-6475747, e-mail: traffic@hetportaal.com Hoofdredactie: Peter van Gestel Veerdijk 40-H, 1531 MS Wormer Mob: +31 (0)6-33637794 E-mail: peter.vangestel@hetportaal.com Redactionele medewerkers: Lisette Erdtsieck, Ed van Eunen, Allard Frederiks, Suzanne Jacobs, Jenny Leeuwenkamp, Judith Munster, Ad van Poppel, Ruud Slierings, Youri van Straaten, Marjolein Straatman, Fred Sengers René Los Bladmanagement: John M. Swaab Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-54994998 E-mail: john.swaab@hetportaal.com Advertentie-acquisitie: Pierre van den Ancker Mob: +31 (0)6-43854384 E-mail: pierre.vandenancker@-hetportaal.com Ferry Aaftink Tel: +31 (0)75-6475747 Mob: +31 (0)6-12643168 E-mail: ferry.aaftink@hetportaal.com Bettina Nettelbeck Mob: +49 (0)173-1933919 E-mail: bettina.nettelbeck@hetportaal.com Katharina Bütow Mob: +31 (0)6 25392460 E-mail: katharina.buetow@hetportaal.com Productie/traffic: Monique Zijlstra Tel: +31 (0)75-6475747 E-mail: traffic@hetportaal.com Vormgeving en DTP: Finnmedia.nl Coverontwerp: Snars Beeldmateriaal: Ad Boogaard, Creative Owl Media, iStockphoto Druk: Real Concepts B.V., Velp Abonnementen: PromZ Vak is kosteloos voor personen die kunnen aantonen werkzaam te zijn als of bij toeleveranciers en distributeurs van relatiegeschenken en promotionele producten en diensten in Nederland en België. ©Niets uit deze uitgave mag, op welke wijze dan ook, worden vermenigvuldigd en/of openbaar gemaakt zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onze magazines worden gedrukt op FSC gecertificeerd papier. Geef ze door aan collega's of gooi ze na lezen aub in de papierbak. 16 Wie zegt wat in dit nummer? <11> Supplier vs. intermediair <12> Messenspecial <15> Gerd Nieuwboer: “Laat me mijn ding doen en beloon me op wat ik binnenbreng”. <30> Column Ed van Eunen <35> Zaken doen in China. De Laatste stand van zaken. <38> Het succes van oermerk Stanley. <44> NXT Gen: Thomas Barink van treebytree. <49> Terugblik op PSI en PromZ Product Première. <52> Hoe kun je je beursdeelname optimaliseren? <55> PS Textieldrukkerij wil one-stop-shop worden. <63> Column René Los <67> PPP Nieuws <69> De samenwerking tussen Wolkat en Clipper Interall. <71> PF Concept gaat strategisch partnerschap aan met GOR. <74> Nieuwe toetreder AODICi versmelt duurzaam met design. <77> New ProductZ <81> NoteZ <87> 38 49 71 77

WIE ZEGT WAT IN DIT NUMMER? HET WAS KEITH HARING’S WENS OM KUNST IN ELKE HUISKAMER TE KRIJGEN. DAT IS ZEKER GELUKT MET DEZE SERIE MESSEN WAAROP ZIJN HERKENBARE KUNST TE ZIEN IS. (Erwin Schellekens, Homeij, pag. 18) WE ZIEN ONDERTUSSEN DAT DE CHINESE OVERHEID MAATREGELEN NEEMT OM DE ECONOMIE TE STIMULEREN. ZO VERSOEPELDE CHINA DE INREISREGELS VOOR EEN AANTAL LANDEN, WAARONDER NEDERLAND, OM TOERISME EN ZAKELIJK BEZOEK TE STIMULEREN. (Fred Sengers, China deskundige, pag. 41) IK DENK DAT DE UITDAGING VOOR ONZE GENERATIE LIGT IN HET OMGAAN MET HET IDEAALBEELD DAT ONS ONLINE WORDT VOORGESCHOTELD. (Thomas Barink, treebytree pag. 51) Ons vermogen om een volledig assortiment heel snel bedrukt te kunnen leveren tegen een concurrerend tarief en met een maximale service is voor ons essentieel om onze positie op de markt verder te kunnen verstevigen. (Pieter Boonekamp, PF Concept, pag. 74) Ik heb maar één ‘unbranded product’ waar ik niet zonder kan; het meest verkochte boek ter wereld: de bijbel. (Cor van Engelenhoven, Maxilia, pag. 12) 11 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

12 Intermediair en supplier. Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Cor van Engelenhoven van Maxilia en Peter Broek van Stickercase. Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “De afgelopen jaren zijn we een aantal grote trajecten gestart om Maxilia te transformeren naar een schaalbaar internationaal model waarin we de klant centraal kunnen zetten. Corona was de eerste grote wake-upcall, de Europese Green Deal de tweede, en onze verouderde software is het derde punt waarin we stappen moesten maken. Daarom wordt 2024 voor ons een belangrijk jaar; we zien het als de groeifase van puber naar volwassenheid.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De Green Deal stelt een aantal deadlines; als branche moeten we keuzes maken of we frontrunner willen worden. Er komt een pakket maatregelen op ons af. Beursgenoteerde bedrijven moeten zich verantwoorden met een impactrapport. Dat gaat gevolgen hebben door de keten heen; daardoor zal ons soort bedrijven ook aan verplichtingen moeten voldoen. Transparantie in de supply chain zal belangrijk worden. Opdrachtgevers willen weten waar en hoe het geproduceerd is. Daarbij is China voor sommige klanten een vies woord geworden. En we moeten echt naar circulair toewerken. Dat leek allemaal ver weg maar het wordt nu echt concreet. Verder zal de branche dit jaar een antwoord krijgen op de vraag of we met terugwerkende kracht toch (allemaal) moeten aansluiten bij MITT of niet.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Lastige vraag – er zijn zoveel mooie concurrenten. Maar vooral de nieuwkomers, zoals Mondaymerch en Merchery hebben een duidelijke propositie. Alle communicatie klopt daar. Voor ons een les om ook een duidelijke richting te kiezen – je kunt nu eenmaal niet HEMA en de Bijenkorf tegelijk zijn.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik ben meer een impuls-aankoper en draag bijvoorbeeld nooit alles van één specifiek merk. Ik heb maar één ‘unbranded product’ waar ik niet zonder kan; het meest verkochte boek ter wereld: de bijbel. Die lees ik elke morgen als ik opsta en ’s avonds weer voordat ik ga slapen. Dat geeft perspectief aan de grote onrust in de wereld. In oorlogen en landjepik staat elke keer het ego van de mens centraal, al eeuwen lang. Als mensen het voor het zeggen hebben, willen ze hun eigen ego doordrukken. De bijbel biedt een hoger perspectief. Dat biedt mij rust.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Voor een heerlijke lunch bij een berghut in de Alpen. Ik kan enorm genieten van de schoonheid van de bergen. We proberen elk jaar in de zomer die kant op te gaan, meestal naar Oostenrijk of Zwitserland. In de ochtend maken we dan vaak een mooie, lange wandeling. En daarna lekker tijdens de lunch in het zonnetje genieten van het uitzicht. Top.” ‘Als branche moeten we de keuze maken of we frontrunner willen worden’ Cor van Engelenhoven Maxilia DOOR ALLARD FREDRIKS

9 ‘De trend is dat mensen meer voor kwaliteitsproducten kiezen’ Peter Broek Stickercase Wat zijn jouw zakelijke verwachtingen voor dit jaar? “Wij zien de toekomst wel positief in, ondanks dat de wereld een beetje in brand staat. We krijgen positieve reacties van klanten. Ook op onze nieuwe producten. Daar putten we hoop en vertrouwen uit. We willen echt een functioneel product maken waar we een garantie aan kunnen koppelen. Door voortschrijdend inzicht en de kennis die we hebben vanuit onze consumententak kunnen we – met ons kantoor in China – de producten goed doorontwikkelen. Onze koffers en reisartikelen doen het vooral goed als personeelsgeschenk of eindejaarsartikel. Het wordt ook wel ingezet voor consumentenacties. Omdat het reisgerelateerde producten zijn, liggen de pieken voor de zomer en aan het eind van het jaar.” Welke trend/ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche? “De trend is dat mensen meer voor kwaliteitsproducten kiezen. Ze willen echt functionele producten, waar je daadwerkelijk wat aan hebt. Sustainability voert natuurlijk de boventoon. Wij voldoen op dat vlak aan alle wet- en regelgeving. Maar we gaan niet zo ver dat we alles van gerecycled materiaal maken. Dat zou als gevolg kunnen hebben dat het product minder lang meegaat, wat juist weer minder duurzaam is. Een belangrijk aspect van duurzaamheid is ook het nadenken over de kwaliteit van producten. Wij volgen alle ontwikkelingen op dit gebied en passen de juiste innovaties toe op onze producten.” Voor welke concurrent heb je veel respect en waarom? “Wij zitten redelijk in een niche. We zijn specifiek een producent van koffers en reisartikelen. Daarin zijn we specialist. Voor veel van onze collega’s is dat een van de producten die ze inkopen of produceren. Een speler die we respecteren is Princess. Die bedienen een eigen markt. Ze hebben een product dat gepersonaliseerd kan worden. Maar wij zien ze niet echt als concurrent; daarvoor verschilt het product te veel.” Zonder welk merk kun je niet? “Ik kies altijd voor schoenen van Van Bommel. Ik ben geen stijlicoon, maar het zijn schoenen die een goede pasvorm hebben voor mijn voeten. Verder ben ik niet per se trouw aan één merk, maar ik koop niet bij prijsvechters. Ik probeer wel bij te dragen aan een betere wereld door te kiezen voor kwalitatievere producten die langer meegaan.” Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken? “Mijn hobby is zeilen. Ik ga er graag op uit, met mijn vrouw en de kinderen. We hebben een eigen boot. In en rond Nederland zeilen, ook langs de kust – dat is wel mijn passie. Ik vind het heel rustgevend. En het is leuk om ergens aan te meren en daar te overnachten. De eerste week van april gaat de boot weer het water in. Dan gaan we er weer geregeld op uit, ergens tot in november.” 13 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

8 SPECIAL MESSEN EN MULTITOOLS Keukenmessen, zakmessen, multitools; het zijn allemaal mooie producten om weg te geven als relatiegeschenk. Ze gaan lang mee, zijn prachtig te personaliseren en omdat je deze producten veelvuldig gebruikt, komt het merk van de afzender regelmatig op een positieve manier onder de aandacht van de gebruiker. In deze special van pagina 16 tot en met pagina 29 mooie merken als Homey, Laguiole, Style de Vie, Forged, Plate-it, Triangle, Messermeister, Robert Herder, Couteau, Solinger, Njord, Samura, Gerber en nog veel meer… 15 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

16 Na de nodige research en verschillende interviews met messenkundigen denk ik daar inmiddels anders over. De messenhandel is een wereld op zich, er valt juist heel veel over te vertellen. Je zou er zelfs een boek over kunnen schrijven. Sterker nog: er zijn al heel wat boeken over geschreven! Messen zijn misschien wel het meest gebruikte gebruiksvoorwerp ter wereld. Een mes is sowieso één van de oudste gebruiksvoorwerpen. De neanderthalers, de homo sapiens… veel hadden ze niet, maar wat ze wel hadden waren mes-achtige gereedschappen. Het mes is dus in ieder geval het bekendste gebruiksvoorwerp ter wereld. En dat is het tot op de dag van vandaag nog steeds. Van het stamhoofd van een Indianenstam in het Amazonegebied tot de conciërge van een luxe appartementencomplex in Dubai, en iedereen ertussen in: allemaal gebruiken ze dagelijks één of meerdere messen. Overal messen Het rare is: sinds ik met dit verhaal bezig ben, kom ik ineens overal messen tegen. Niet letterlijk natuurlijk, maar het Of ik een messenverhaal wilde schrijven vroeg PromZ-hoofdredacteur Peter van Gestel. Het mocht een lekker lang verhaal worden in verband met een special over Messen & Tools. Wat ik zei was: “Natuurlijk wil ik dat, Peter. Hartstikke leuk!”. Wat ik dacht, was: “Vijf pagina’s over messen? Wat valt er in godsnaam over messen te schrijven? Messen zijn toch gewoon… messen? Het zijn dus zeven pagina’s geworden en nog kwam ik ruimte tekort.” DIT IS EEN VLIJMSCHERP VERHAAL OVER MESSEN EN TOOLS… OPGELET! messenthema komt op allerlei manieren tot leven. Zo moest ik aan mijn vader denken die vroeger een mes in de schuur had liggen. Hij gebruikte dat mes onder meer om groenten uit de moestuin te snijden. Ook komen er in gedachten allerlei beroepen voorbij waarbij een mes nodig is. Slager, boer, bloemist, kapper, monteur, conciërge, kok, dierenverzorger… Het gekste wat ik dacht: een messenwerper! Ik moest denken aan de Crocodile Dundee en Rambo films, aan de Nederlandse kinderfilm ‘Het Zakmes’ en aan het programma ‘Met het mes op tafel’. Op net5 zag ik opeens een aankondiging van een film voorbij komen met de titel ‘All the old knives’. Is dat nou niet toevallig? Eén ding is in ieder geval zeker: in elk huishouden, in elke schuur, in elke garage, in elke werkplaats, in elke loods en vooral in elke (professionele) keuken - overal ter wereld - ligt een scala aan messen die dagelijks worden gebruikt. Om over de aanwezigheid van multitools en zakmessen in (werk)broekzakken nog maar te zwijgen. Kortom, de hoogst tijd om de Nederlandse messenmarkt verder te verkennen en te kijken welke kansen deze markt biedt voor de promotionele sector. DOOR JUDITH MUNSTER

8 Nederlandse messenmarkt Voor dit verhaal interviewde ik vier messenkundigen uit verschillende takken van de Nederlandse messenbranche: Tom Wensink van Solinger Staalwaren, Ronald Duyzer van Style de Vie, Erwin Schellekens van Homeij en Jerko van den Hazel van Adola. Op de vraag ‘hoe ziet de Nederlandse messenmarkt eruit en hoe verhoudt dit zich tot de verkoop van messen als promotioneel product of relatiegeschenk’, antwoordden ze allemaal hetzelfde: de messenmarkt is héél groot, maar het aandeel ‘messen als promotioneel geschenk’ is nog vrij klein. Cijfers hierover worden niet bijgehouden. De meesten vermoeden dat het om zo’n tien procent van de omzet gaat, of minder, uitzonderingen daargelaten. En ze zijn het er allemaal over eens dat dit aandeel nog flink omhoog kan. Waar ze het ook unaniem over eens zijn: áls je een mes weggeeft, zorg dan dat het een kwaliteitsproduct is waar de ontvanger jarenlang plezier van heeft. Blijf weg van die goedkope rommel die je bij wijze van spreken bij de Action kunt kopen. Dat is geen goed visitekaartje voor je bedrijf. Tegelijkertijd hangt er aan échte kwaliteitsproducten natuurlijk wel een prijskaartje. Al zijn er ook genoeg ‘kleinere’ cadeaus die prijstechnisch interessant zijn. Zoals een kookpincet of een set steakmessen. Elk mes kan gepersonaliseerd worden met graveringen op het lemmet of het handvat en ook met verpakkingen en giftboxen is van alles mogelijk. Outdoor living De meeste messen die als promotioneel artikel kunnen dienen, zijn messen die in de keuken worden gebruikt. Koksmessen, broodmessen, steakmessen, kaasmessen en natuurlijk de mesjes om fruit en aardappelen mee te schillen. De laatste tijd zijn ook de outdoor messen booming. Denk aan stoere barbecuetools en messen voor het outdoor leven. In de rest van Europa leeft outdoor living al veel langer. De natuur in gaan, picknicken, buiten koken, kamperen en zelfs survivallen. Sinds corona heeft dat ook in Nederland een vlucht genomen. Merken die daarin gespecialiseerd zijn, zijn enorm populair. Over corona gesproken: ook het thuiskoken is de laatste jaren enorm toegenomen. De thuisdinertjes lijken steeds meer op restaurantwaardige belevingen. Thuiskoks halen letterlijk en figuurlijk alles in huis om het hun gasten aan niets te laten ontbreken. Op grote schaal worden hoogwaardige kookgereedschappen aangeschaft die zelfs in een sterrenkeuken niet zouden misstaan. Kortom, volgens de messenkundigen floreert de messenhandel als nooit tevoren. Duurzaamheid En dan het thema duurzaamheid. Ook daarmee zit het goed. Messen zijn van zichzelf een duurzaam natuurproduct. Ten eerste gaan kwalitatieve messen jaren en jaren mee. Als je een mes goed onderhoudt vaak zelfs wel een leven lang. En daarbij: roestvrij staal kun je oneindig recyclen. Veel messen worden tegenwoordig dan ook volledig gemaakt van gerecycled staal. Voor het hout van de handvaten hoeven ook geen bossen gekapt te worden. Veel messenmerken gebruiken hout dat in de bossen wordt gevonden of snoeihout van bijvoorbeeld olijf- of fruitbomen. Duurzaamheid staat dus niet alleen bij de messengroothandels en hun klanten hoog in het vaandel, maar ook bij de producenten zelf. Zo wordt de warmte die vrijkomt bij de productie van het bekende messenmerk Victorinox bijvoorbeeld gebruikt om omliggende woningen te verwarmen. De messenkundigen merken daarnaast dat ‘Made in Europa’ in opmars is. Veel (Oost-)Europese landen, vooral Duitsland en Zwitserland, staan van oudsher bekend om de hoge kwaliteit van hun messen. Ook qua verpakkingsmaterialen wordt steeds meer op duurzaamheid gelet. Het gebruik van plastic wordt zoveel mogelijk geminimaliseerd. Verpakkingen van hout of karton zijn tegenwoordig de norm. 17 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

18 Dit is een vlijmscherp verhaal over messen en tools… ERWIN SCHELLEKENS VAN HOMEIJ Homeij is in 1970 opgericht als dé messengroothandel van Nederland. Homeij richt zich op tal van vakgebieden, zoals Beauty & Care, Zakmessen & Multitools, Keukenmessen & Snijden, Kookgerei & Tafelen en Outdoor & Gear. De wereld van relatiegeschenken en loyaliteitsprogramma’s kent voor Homeij geen geheimen. Wat voor soort messen verkopen jullie? Wij leveren echt alle soorten messen, voor binnenshuis en buitenshuis. We importeren vooral iconische A-merken. Van Victorinox, Europa’s grootste messenfabriek, met name bekend van het rode Zwitserse zakmes met het kruisje. En ook het Franse Opinel en Diamant Sabatier, voor de ambitieuze hobbykok en de professionele chef. Met ons eigen merk Homey’s tools for life spelen we in op trends en ontwikkelen we unieke concepten. Welke messen verkopen jullie als relationeel geschenk? Dat is enorm breed. Studenten van de horeca-opleiding kunnen bij ons bijvoorbeeld hun eigen Diamant Sabatier messenset bestellen met hun naam in de messen gegraveerd. We hebben alle soorten zakmessen, van kleine handige sleutelhangers die dagelijks van pas komen tot zeer uitgebreide multitools met maar liefst 35 functies. Ook outdoor messen die gebruikt kunnen worden in de natuur, tijdens het kamperen of survivallen, doen het goed als relatiegeschenk. Verder hebben we een breed assortiment aan barbecuegereedschap. We kunnen alles lasergraveren of bedrukken met onze eigen tampondrukmachine. Ook is het mogelijk om messen op maat te laten ontwikkelen. Noem eens wat voorbeelden? Recente opdrachten zijn bijvoorbeeld het bedrukken van Victorinox-zakmessen met een close-up van grassprieten, voor een bedrijf in de agrarische sector. We ontwikkelen ook onze eigen concepten, zoals de barbecue-set Homey’s Grilla, een voedselveilig bewaarblik met drie robuuste messen, een teflon grillmat en een zwart denim schort. Of de Homey’s Nippon set, een blik met twee vlijmscherpe Japanse messen, een rolmatje, vier paar chopsticks en bakjes voor wasabi, gember en soyasaus. Ideaal voor het maken van je eigen sushi. Zo bedenken we steeds nieuwe concepten voor de promotionele markt. We hebben een aantal creatieve mensen aan boord die zich hiermee bezig houden. We hebben bijvoorbeeld een unieke samenwerking met de bekende tatoeage-artiest Henk Schiffmacher. Samen met hem hebben we een koksmes ontwikkeld met over het hele lemmet een mooi ontwerp van zijn hand. In de verpakking zit een bijpassend verhaal – storytelling wordt steeds belangrijker - over Schiffmachers leven en zijn jeugd als slagerszoon. Vorig jaar hebben we een serie producten ontwikkeld in samenwerking met de Keith Haring foundation. Het was Keith Haring’s wens om kunst in elke huiskamer te krijgen. Dat is zeker gelukt met deze serie producten waarop zijn herkenbare kunst te zien is, zowel op het koksmes en de steakmessen zelf als op het verpakkingsmateriaal. RONALD DUYZER VAN STYLE DE VIE AUTHENTIQUE Style de Vie Authentique is ruim tien jaar geleden ontstaan vanuit een brede interesse en liefde voor koken en tafelen. Style de Vie ontwikkelt bijzondere en stijlvolle merken, zoals Laguiole Style de Vie, Forged en

8 DE GESCHIEDENIS VAN HET MES IN VOGELVLUCHT De eerste messen worden gemaakt van steen en hout door de eerste mensachtigen. Zij gebruiken het gereedschap voornamelijk voor de jacht en het verzamelen van voedsel. 3000 tot 800 vC - Bronzen tijdperk Messen worden vervaardigd van brons, een legering van koper en tin. Deze messen gaan langer mee dan de messen van steen. 1200 tot 550 vC - IJzertijd Tijdens de ijzertijd worden messen gesmeed van ijzer. Dit levert scherpere snijranden en duurzamere messen op. 753 vC tot 476 nC - Romeinse tijd De romeinen ontwikkelen geavanceerde smeedtechnieken en gebruiken gehard staal. De Romeinen staan bekend om hun goed ontworpen dolken en zwaarden. 500 tot 1500 nC - Middeleeuwen In de Middeleeuwen ontstaat het gebruik van messen als eetgerei. Persoonlijke messen, vaak gedragen aan een gordel om het lichaam, worden een vast onderdeel van het dagelijks leven. 1400 tot 1600 – Renaissance Tijdens de Renaissance wordt het gebruik van zakmessen populair. Deze tools zijn vaak voorzien van meerdere bladen en worden gebruikt voor verschillende doeleinden, zoals snijden en schrijven. 18e en 19e eeuw Door de introductie van nieuwe materialen, technieken en ontwerpen worden messen verder verfijnd. In gegoede kringen doet het bestek zijn intrede en worden messen, vorken en lepels ware kunstwerken door het gebruik van onder andere zilver, parelmoer, ivoor en hertshoorn. In deze periode ontstaan ook de eerste inklapbare messen. 20e eeuw Het eerste roestvrij staal wordt op 13 augustus 1913 gegoten. Vouwmessen worden populair als gereedschap en vormen een onmisbaar onderdeel van de militaire uitrusting. Het Zwitserse zakmes wordt wereldwijd bekend en geliefd. Hedendaags gebruik Tegenwoordig zijn er messen voor vrijwel elk denkbaar doel. Alleen al in de keuken en de horeca kennen we tientallen ‘gespecialiseerde’ messen. Broodmes, vleesmes, steakmes, fruitmes, oestermes, kaasmes, botermes, fileermes, zalmmes en ga zo maar door. Roestvrij staal en geavanceerde legeringen zorgen dat messen duurzamer en scherper zijn dan ooit. Plate-it. Het bedrijf van Romy Brummelman en Ronald Duyzer levert aan kookwinkels, lifestyle winkels, warenhuizen, horecagroothandels, tuincentra en aan leveranciers van kerst- en relatiegeschenken. Wat voor soort messen verkopen jullie? We verkopen niet alleen messen, maar eigenlijk alles wat met koken en tafelen te maken heeft. We ontwikkelen onze eigen producten en merken. De branding is voor ons erg belangrijk. Het bouwen van een merk, de storytelling er omheen… dat vinden we heel gaaf om te doen. Welke messen verkopen jullie als relationeel geschenk? We verkopen keukenmessen, zakmessen, een hele range aan kaas- en botermesjes, charcuteriemesjes, alles voor op de borrelplank, couverts en nog veel meer. Met ons merk Forged richten we ons onder andere op de wereld van buiten eten en barbecueën. Ieder mes is met de hand gesmeed uit Japans staal in een ambachtelijke smederij. De hamerslag van de smid zie je letterlijk terug op het lemmet. Forged staat voor karakter en robuuste kwaliteit. Het merk Laguiole Style de Vie draait om gezellig tafelen met vrienden en familie en past perfect bij een bourgondische leefstijl. Met ons nieuwste merk, Plate-it (like a pro), brengen we het fine dining-gevoel bij je thuis, speciaal voor de hobbykoks die de borden net zo mooi willen opmaken als de chefs in een sterrenrestaurant. Denk aan producten als garneerflesjes, serveerspatels en precisie pincetten. Veel van deze producten zijn verpakt in mooie houten dozen of houten trays en die lenen zich bij uitstek als geschenk, bijvoorbeeld met een boodschap of logo erop gegraveerd. Noem eens wat voorbeelden van geschenken die jullie hebben verzorgd? Voor een zeer bekende Nederlandse hotelketen hebben we vaatwasmachine bestendige steakmessen ontwikkeld 19 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

8 Dit is een vlijmscherp verhaal over messen en tools… ZAKMES OF MULTITOOL? Een zakmes is een multitool en andersom. Een zakmes/multitool staat bekend om zijn veelzijdigheid, je kunt er alle kanten mee op. Daarom is het ook een geliefd en dankbaar voorwerp om cadeau te doen. Het past bij allerlei gelegenheden en je kunt er altijd wel een pakkende boodschap bij verzinnen. Een zakmes/multitool bestaat uit verschillende componenten. Het hangt van de prijs en de grootte af wat er allemaal in zit. De meest voorkomende tools zijn mesbladen, tangen, schroevendraaiers, flesopener, blikopener, zaagblad, vijl en schaar. Multitools zijn met name populair onder outdoor liefhebbers, kampeerders, klussers, zeilers en plezierbootvaarders en worden gezien als handig gereedschap voor dagelijks gebruik. Zakmessen/multitools worden vaak in een broekzak of tas of aan een sleutelbos of gereedschapsriem gedragen. Het bekendste zakmessenmerk is het Zwitserse Victorinox dat, aldus kenners, al sinds 1884 kwalitatief ongeëvenaarde zakmessen produceert. Vandaag de dag is Victorinox Zwitserland nog altijd met afstand Europa’s grootste messenfabriek met een dagproductie van ruim 140.000 stuks. van een hoogwaardige acrylsoort, met het hotel-logo erop. Verder zijn onze steakmessen - een set van vier messen in een mooie box - erg in trek. Het leuke is dat we kunnen spelen met de kleuren en de afwerkingen van het lemmet. Je kunt kiezen voor onder andere champagnekleur, zwart, brons, zilver en bijvoorbeeld een getrommelde look van het staal. Met één van onze series, de Forged Katai-serie, met een golfbeweging in het lemmet die doorloopt in het handvat, hebben we in 2020 de Reddot Design Award gewonnen. TOM WENSINK VAN SOLINGER STAALWAREN Solinger Staalwaren levert onder meer ‘alles wat snijdt, alles wat knipt en alles wat slijpt’ aan horecagroothandels, kookwinkels en huishoudspeciaalzaken. Solinger Staalwaren verzorgt de marketing en distributie in de Benelux en Europa van een breed scala aan staalwarenmerken. De bekendste messenmerken van Solinger, die voor de relatiegeschenkenbranche geschikt zijn, zijn Triangle, Messermeister, Robert Herder, Couteau en natuurlijk het merk Solinger. Wat voor soort messen verkopen jullie? We verkopen vooral keukenmessen en keukengerei van hoge kwaliteit van verschillende merken. Daarnaast hebben we een stoere outdoorlijn van Messermeister met messen en kookattributen voor de barbecue en het buitenleven. Welke messen verkopen jullie als relationeel geschenk? Dat is heel breed. De belangstelling voor Messermeister is de laatste tijd heel groot. Dat is een merk waar barbecueliefhebbers echt voor warmlopen. Ook zaken als een kookpincet lopen heel goed. Een kookpincet is een instrumentje waarmee je borden mooi kunt opmaken en is prijstechnisch heel interessant. Voor 7 of 8 euro heb je al een mooi pincet. Daarnaast worden geregeld hoogwaardige koksmessen die een leven lang meegaan cadeau gegeven. Vaak met de naam in het lemmet of het handvat gegraveerd en verpakt in een luxe gepersonaliseerde giftbox. Kortom, je kunt het zo gek maken als je wilt, er is van alles mogelijk. 21 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

8 Dit is een vlijmscherp verhaal over messen en tools… DE LEGENDE VAN HET MES EN DE MUNT Het verhaal gaat dat het geven van een mes ongeluk brengt. Je kunt dit onheil afwenden door de gever van het mes een geldstuk te geven. Op die manier krijg je het mes niet, maar koop je het. Waarom brengt het geven van een mes ongeluk? In vroeger tijden was het mes een voorwerp van macht. Personen die een mes bezaten waren mensen met een hoge titel of met gezag. In die tijd was het onbetamelijk om een mes cadeau te doen. Ten eerste omdat de gever dan zijn ‘macht’ zou verliezen en ten tweede omdat het mes de vriendschap of relatie tussen gever en ontvanger zou ‘doorsnijden’. Echter, door een munt terug te geven, wordt het mes gekocht en niet gekregen. De macht wordt dan niet overgedragen en de banden niet verbroken. Tegenwoordig worden messen nog altijd vaak cadeau gegeven in combinatie met een muntstuk. Denk aan een mooie giftbox met daarin een gepersonaliseerd mes én een munt met een kaartje met dit verhaal erop. De bedoeling is dat de ontvanger (te zijner tijd) het muntje teruggeeft en zodoende voor het mes betaalt. Want of het nou bijgeloof is of niet, je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Noem eens wat voorbeelden van geschenken die jullie hebben verzorgd? Voor een horecagroothandel hebben we een actie gehad met een kookpincet met een mooi gepersonaliseerd doosje eromheen. Nieuwe pashouders kregen dat cadeau. Voor Carl Siegert, een high-end desembroodfabrikant, hebben we broodmessen gemaakt die aan goede klanten werden gegeven. Een hele leuke set is ‘An apple a day keeps the doctor away’ van Messermeister uit Solingen in samenwerking met Dutch Oak. In de giftbox zit een appelhouderstandaard, een ambachtelijk handgemaakt schilmes en een appel. Uiteraard zijn beide items gemaakt van duurzaam gekapt hout en voorzien van het FSC certificaat. Bij hogere aantallen kunnen logo’s of teksten van het bedrijf op de verpakking of de producten worden aangebracht. Ook producten van het merk Triangle doen het altijd goed als relatiegeschenk, denk bijvoorbeeld aan pizzasnijders, kaasschaven en juliënnesnijders met handvaten van essen- of pruimenhout. JERKO VAN DEN HAZEL VAN ADOLA Adola is een groothandel in messen, scharen, multitools en een scala aan outdoorproducten. Adola is opgericht in 1930 en vertegenwoordigt 55 hoogwaardige staalwarenmerken uit de hele wereld. Daarnaast ontwerpt en ontwikkelt Adola ook eigen merken, zoals Njord, met bijlen en messen in vikingstijl, en Samura, Japanse messen met een Europese touch. Wat voor soort messen verkopen jullie? Op onze website staan een kleine vijfduizend producten en tachtig procent daarvan valt in de categorie messen, met name outdoormessen en professionele keukenmessen. We richten ons op de kwaliteitsmarkt. Welke messen verkopen jullie als relationeel geschenk? We verkopen hoogwaardige messen in alle soorten en maten en de klant bepaalt natuurlijk of deze promotioneel worden ingezet. Sowieso is er altijd vraag naar multitools, daar kun je altijd een leuke leus bij bedenken. Ook onze Njord-messen doen het goed en passen perfect bij de huidige outdoor trend. Neem bijvoorbeeld de Sigurd Seax, een echte alleskunner die je kunt gebruiken in het bos, tijdens het wandelen, het jagen en op het water. Het lemmet is 23 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

Dit is een vlijmscherp verhaal over messen en tools… 9 SOLINGER MESSEN In vroeger tijden had elke stad had zijn eigen specialisme. Alkmaar was bijvoorbeeld de kaasstad, Delft stond bekend om zijn aardewerk en Leerdam om zijn glasblazerijen. Zwolle, Schagen en Gouda waren lange tijd de bekendste ‘messensteden’ van Nederland. Door de opkomst van Solingen als the place to be op het gebied van messen, stierf het ambacht van messenmaker in ons land uit. De laatste bekende messenmaker in Nederland, uit Schagen, stopte in 1850. De geschiedenis van Solingen als ‘Stad van Messen’ begon al in de Middeleeuwen. De stad was gunstig gelegen in een bosachtig gebied met rivieren. Het houtskool uit de bossen en de waterkracht waren essentieel om de smederijen op volle toeren te laten draaien. In de 14e eeuw kwamen mensen van heinde en verre naar Solingen om de beste zwaarden te kopen, later kwam daar ook de reputatie van beste messenmakers bij. Het vakmanschap van Solingen stond in heel Europa bekend en het merk ’Solingen’ werd synoniem aan kwaliteit. Tijdens de industriële revolutie wist Solingen de titel als Stad van Messen te behouden. Stoommachines en nieuwe productieprocessen deden hun intrede; de productiviteit en de variëteit aan producten werden flink verhoogd. In de 19e en 20e eeuw bleef Solingens faam groeien. De stad ontwikkelde zich verder als hét centrum voor scherpe gereedschappen, zoals zakmessen, keukenmessen, scheermessen en chirurgische instrumenten. Solingen staat bekend om zijn strikte kwaliteitscontroles. In 1938 werd de ‘Solingen Decree’ uitgevaardigd. Dit decreet bepaalt dat alleen producten van een bepaalde hoogwaardige kwaliteit de naam Solingen mogen dragen. Anno 2024 is Solingen nog altijd marktleider in de messenindustrie, enerzijds bekend om zijn vernuftige innovaties en anderzijds om het traditionele vakmanschap en erfgoed dat in ere wordt gehouden. De bekendste messenbedrijven uit Solingen zijn: • Zwilling J.A. Henckels, sinds 1731: keukenmessen, scharen, kookgerei en bestek) • Puma, sinds 1769: vooral jacht-, sport- en outdoor messen, zowel traditionele als moderne ontwerpen • Wüsthof, sinds 1814: onder andere hoogwaardige keukenmessen voor professionele chefs en thuisgebruikers • Böker, sinds 1869: voornamelijk zakmessen, jachtmessen en tactische messen, maar ook keukenmessen en scheergereedschappen • Herder (ook wel Robert Herder of Windmühlenmesser), sinds 1872: van de beroemde ‘windmühlenmesser’, oftewel handgemaakte keukenmessen die worden gekenmerkt door hun traditionele ontwerp en hoge kwaliteit • Dovo, sinds 1906: hoogwaardige scheermessen en scharen • Solingen: veel kleine bedrijven en ateliers in Solingen maken messen en gereedschappen onder de paraplu van het ‘Solingen’ kwaliteitsmerk gemaakt van hand gesmeed carbon staal en het handvat is van pallisander hout. De Samura keukenmessen zijn traditioneel Japanse keukenmessen van Europese kwaliteit. Japanse messen blijven langer scherp door de hardere staalsoorten en de kleinere slijphoek. Keukenmessen van Europese makelij zijn vaak onderhoudsvriendelijker en kunnen beter tegen een stootje. De Samura verenigt het beste van twee werelden. Vooral de messen waarbij het staal deels ruw en onafgewerkt is, zijn een lust voor het oog. Noem eens wat voorbeelden van geschenken die jullie hebben verzorgd? We verzorgen vaak messen waarbij het lemmet of het handvat van een persoonlijke lasergravering wordt voorzien. Uiteraard kan ook de verpakking gepersonaliseerd worden. Meestal bedenken de relatiegeschenkenbedrijven het creatieve idee. Wij hebben een grote voorraad en veel productkennis. Zo komen we samen tot een passend geschenk. 25 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

New ProductZ 2024 (advertentie) Recycled BergHOFF LEO Messen Volledige reeks messen gemaakt van recycled materiaal. Voor elke snijdtaak een mes. Met beschermhoes. Mooi te graveren. www.berghoff-belgium.be Houten snijplanken Custom-made al vanaf 200 stuks. FSC-hout, voedselveilig gecertificeerd. Eigen productie in Polen. www.kroma-nederland.nl MESSEN EN TOOLS

28 Technolyt hoort met zusterbedrijf Technex tot de Way Group en heeft tot doel om ‘producten te leveren die net even slimmer zijn, net even beter doordacht dan concurrerende producten’. Voor alle producten geldt dat zij doordacht zijn, getest worden door ‘die-hard’ gebruikers en duurzaam zijn. Zeker ook voor de Gerber-producten geldt dat ze behalve van goede kwaliteit ook mooi en strak zijn vormgegeven. Bovendien zijn ze prima te customizen. Tezamen maakt dat de messen en multitools van dit merk heel interessant als relatiegeschenken. Brandmanager Silke Romain en B2B manager Olaf Sombroek vertellen daar meer over. Waar gaat de aandacht voor promotionele artikelen en relatiegeschenken van distributeurs en merken naar uit binnen jullie assortiment? Olaf Sombroek: “Tegenwoordig zijn merken vooral op zoek naar unieke cadeaus. Iets wat er gaaf uitziet en ook echt bruikbaar is. Voorheen werd vaker iets weggegeven wat ontvangers even leuk vonden maar al snel niet meer naar omkeken. Duurzaamheid speelt nu een grote rol in de Technolyt is gespecialiseerd in producten voor buitensport, sport & optische apparatuur. Het bedrijf vertegenwoordigt A-merken uit diverse landen die allemaal trendy zijn en staan voor functionaliteit en innovatie. Een daarvan is het Amerikaanse merk Gerber. Deze producent maakt mooi ogende messen en multitools van hoge kwaliteit. Door die twee eigenschappen is Gerber geknipt voor de promotionele markt. ‘HOGE KWALITEIT EN UITSTEKEND TE CUSTOMIZEN’ TECHNOLYT, LEVERANCIER VAN GERBER maatschappij en daarom willen merken graag iets geven wat kwalitatief goed is en lang meegaat. Vandaar dat wij ons als leverancier richten op A-merken en geen prullen aanbieden. De producten in ons aanbod zijn allemaal van goede kwaliteit en er zit een verhaal achter dat merkondersteunend werkt. De keuze voor bedrijven en distributeurs is bij ons daardoor heel breed en dat zien we ook terug in de aanvragen. De messen en multitools van Gerber leveren wij sinds 2020 en ook daarvoor zien we de interesse in de promotionele markt toenemen.” Hoe ziet de doelgroep voor Gerber producten eruit? Silke Romain: “In de Verenigde Staten is het een gerenommeerd merk dat onder meer provider is van messen en tools voor het Amerikaanse leger en de jacht. Momenteel legt Gerber de focus meer op de markt voor outdoor artikelen en ‘everyday carry’ producten. Daarom vind je de producten voor de geoefende buitenmens van dit merk onder andere terug in de winkels van A.S. Adventure en Bever. Gerber heeft daarnaast ook instapmateriaal voor DOOR WALLY CARTIGNY

9 bijvoorbeeld de padvinderij en echte day-to-day tools voor thuis. Het betreft een heel breed assortiment waar veel mensen blij van worden.” Welke producten van Gerber zijn vooral in beeld als relatiegeschenk? Romain: “We zien dat vooral mannen heel gecharmeerd zijn van de messen van Gerber. Die zien er robuust en fraai uit. Daarmee bedoel ik niet het soort Rambo-mes, maar een handig instrument om bij je te hebben tijdens een outdooractiviteit. Vooral ook de multitools zijn heel geschikt als relatiegeschenk, want die vindt zo’n beetje iedereen tof om te krijgen. Een ArmBar van Gerber is echt heel handig en ziet er ook prettig en handzaam uit.” Het esthetische aspect van de messen en multitools van Gerber is een groot pluspunt? Romain: “Dat is superbelangrijk. De vormgeving van het mes of de multitool moet goed zijn, net als de kleur en de algehele indruk. Dat het overkomt als een krachtige tool is ook essentieel. Sommige relatiegeschenken die er mooi uitzien, leg je misschien aan de kant om er af en toe een blik op te werpen. Maar de multitools van Gerber komen serieus goed van pas in bijvoorbeeld de keuken en de tuin. Dus die wil een ontvanger waarschijnlijk ook vaker gebruiken en aan anderen tonen.” Wat zijn de mogelijkheden met deze messen en multitools voor promotioneel gebruik? Sombroek: “Het customizen van deze producten kan ver worden doorgevoerd. In het lemmet kan bijvoorbeeld een patroon worden gemaakt. Ook de handvatten kunnen worden bedrukt. Gerber zelf heeft voor de Amerikaanse markt een webtool waarin wordt aangegeven wat de mogelijkheden zijn. Zij bewerken daar de producten in eigen beheer. Afbeeldingen, logo's, teksten en patronen kunnen allemaal worden aangebracht naar wens van de klant. De resultaten zien er geweldig uit. Wij kunnen het customizen in principe ook via de VS laten lopen, maar dan krijg je ontzettend lange levertijden en hoge invoerkosten. Daarom werken wij hier met externe partners die de personalisaties kunnen verwerken. Er zijn natuurlijk ook veel distributeurs van promotionele artikelen die eigen machines hebben staan om dat te doen. Voor hen kunnen wij de messen en multitools ook standaard leveren zodat zij ze gereed kunnen maken voor de afnemer.” Welke wensen hebben jullie afnemers voor het personaliseren van geschenken en promotionele producten? Sombroek: “Zoals bedrijven op zoek zijn naar meer unieke cadeaus, zoeken ze ook naar mogelijkheden om die cadeaus een bijzondere look and feel mee te geven. Wij zijn onder andere ook leverancier van de neckwear en hoofddeksels van Buff. Die worden heel vaak als promotionele producten ingezet. Daarbij is duidelijk merkbaar dat bedrijven meer willen dan alleen een logo erop laten zetten. Het gaat meer richting unieke designs, maar dan wel zo dat ze niet storend zijn voor het gebruik door de ontvanger. Met messen en multitools is dat niet anders. Er wordt gezocht naar manieren om merkuitingen er zichtbaar maar ook subtiel op te krijgen. Soms is dat best even een zoektocht en gaat er aardig wat tijd overheen voordat een ontwerp is afgerond en goedgekeurd. Het is dan ook zeker aan te raden om tijdig te beginnen aan zo’n traject, dan weet je zeker dat het geschenk helemaal top wordt.” 29 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

30 Gerd Nieuwboer’s carrière beslaat het hele spectrum: van krantenwijk tot multinational, van aluminium balkonhekken tot branded barrels, van een huis in Marbella tot faillissement. Hij is naar eigen zeggen een einzelgänger die zich graag onder de mensen begeeft, maar zich even graag weer terugtrekt. Er spoken altijd ideeën en projecten door zijn hoofd en in principe kan hij alles verkopen. Wel doet hij dat tegenwoordig anders dan voorheen: de tijd dat hij overvolle dagen op kantoor maakte, heeft hij na z’n faillissement en scheiding achter zich gelaten. ‘Het waaróm ik iets doe is veel belangrijker geworden.’ We spreken elkaar op PromZ Product Première in Houten. ‘LAAT MIJ M’N DING DOEN EN BELOON ME OP WAT IK BINNENBRENG.’ ONDERNEMER GERD NIEUWBOER IS COMFORTABEL IN ZIJN ROL ALS BUITENBEENTJE Is jouw carrière ontstaan vanuit een doordacht plan of meer zoals het leven ging? ‘Zoals het leven ging! Maar het ondernemerschap heeft er wel van jongs af aan ingezeten.’ Vertel… ‘In een notendop: Ik deed het VWO in Breda en heb daarna bestuurskunde gestudeerd. Tijdens het VWO had ik al een krantenwijk én ‘personeel’ want er was een jongen waarmee ik de afspraak had dat hij de tweede helft van de week deed. Dat waren de dikkere kranten, dus zijn fiets was zwaarder beladen en we verdienden precies hetzelfde bedrag!’ Parketvloeren ‘Ik had tijdens de militaire dienst mijn grootrijbewijs gehaald. Toen ik vervolgens studeerde werd ik bijrijder voor een bedrijf in parketvloeren en heb daar mijn taken steeds verder uitgebreid totdat ik op een gegeven moment bedrijfsleider van een vestiging was. In Tilburg nam ik een DOOR LISETTE ERDTSIECK

8 vestiging over met een compagnon. Toen ik klaar was met m’n studie, rees de vraag: wat nu? Ik wilde erg graag bij een multinational werken. Ik was benieuwd naar mijn kansen in zo’n enorm bedrijf. Mijn compagnon heeft me toen uitgekocht.’ Waar komt die arbeidsethos vandaan? ‘Mijn ouders hadden een zwaar calvinistische achtergrond. Bovendien was mijn vader oud commando: je moest werken voor je centen. Mijn ouders zijn op een gegeven moment in het zuiden terecht gekomen, en daar ben ik opgegroeid. Met alle geneugten van het Brabantse leven…, maar hard werken zat er gewoon altijd in. Ik tenniste ook op hoog niveau, terwijl ik goed kon drinken en ook rookte. Ik won alle B-toernooien. Naar A wilde ik bewust niet omdat mij dan van hogerhand via de tennisbond gezegd zou worden waar ik moest spelen. Daar had ik geen zin in. Met de betaalde B-toernooien kon ik het zelf uitkiezen. Ik heb keihard getraind maar nooit de ambitie gehad om prof te worden. Ik ben zwaar gebouwd en met die indoorbanen… die zijn niet zo goed voor de gewrichten! Ik had ook in de gaten dat een aantal jongens in de buurt gewoonweg beter waren: ik was niet ‘exceptioneel goed’.’ Pennetjes en petjes Een multinational dus als volgende stap… ‘Ja, na flink wat sollicitaties de deur uit, kon ik aan de slag als salesman bij het Amerikaanse Alcoa, producent in aluminium. Ik merkte dat het bij me paste om mensen mee te nemen in een verhaal. Verkopen is verhalen vertellen. Ik heb daar een aantal jaar gewerkt en heel veel geleerd. Wel merkte ik dat Amerikanen meer kansen hadden om te groeien binnen het bedrijf. Dus toen ik een headhunter tegenkwam ben ik bij AkzoNobel voor het merk Sikkens aan de slag gegaan. Dit was vóór de periode van de bouwfraude en in die tijd kon alles, het kon niet op! Ik heb er met veel plezier gewerkt. Op een gegeven moment vroeg mijn toenmalige schoonvader of ik niet voor zijn relatiegeschenkenbedrijf Daneco aan het werk wilde, met het plan om het later over te nemen. Ik dacht toen nog ‘wat moet ik daar, jullie verkopen pennetjes en petjes!’ maar ik vond het meteen geweldig leuk.’ Wat vond je leuk? ‘Ik wist niet dat ik creatief was. Ik kan niet tekenen maar ik kan wel goed denken in oplossingen, en ik heb ook ideeën, bijvoorbeeld wat betreft kleuren, bij een product. Ik was creatief in klantvragen maar ook in het bieden van oplossingen vanuit de corporate wereld. Want ik weet heel goed: in de visie van grote bedrijven zijn wij, deze branche, net zo belangrijk als wc- of kopieerpapier. Dat moeten we ons wel blijven beseffen.’ Hoe heb je het aangepakt? ‘Mijn schoonvader verdween vrij snel naar de achtergrond en ik heb een aantal innovaties doorgevoerd. Zo waren we een van de eersten met een webshop. Ook zijn we aan de slag gegaan met het testen van (voorlopers van) Ideal betalingen. Dat was een mooi succes in de branche.’ Faillissement ‘In 2006 kocht ik Daneco, uiteraard met een extra hypotheek en dergelijke om het te kunnen financieren. We hebben altijd winst gemaakt, maar te weinig om de bank te kunnen betalen. Toen ontstond de financiële crisis in 2008 en in 2009 en heeft de bank me, ik kan het niet anders zeggen, de nek omgedraaid. Ik had enorme voorraden liggen en ben op zoek gegaan naar externe financiers. Via een omweg kwam ik terecht bij het Belgische Gemaco. Ik heb een doorstartplan geschreven. We zijn 3 dagen failliet geweest. Toen is Daneco onderdeel geworden van Gemaco. Ik leerde in die tijd wel relativeren. Ik woonde toen in Marbella en reisde 40 keer per jaar op en neer naar Nederland. Plotseling had ik geen geld meer, we verhuisden met het gezin terug naar Nederland en toen ging mijn vrouw bij me weg…. Veel dieper kun je niet gaan. Sindsdien denk ik als ik een probleem tegenkom: ik ga niet naar de gevangenis, niemand gaat me doodschieten, ik heb geen ongeneselijke ziekte, waar hebben we het over...’ Is die donkere tijd op die manier vormend geweest? ‘Zeker. Je stelt jezelf andere vragen: waarom heb ik dit allemaal gedaan? Dat is niet makkelijk maar daar moet je doorheen, en dat ging ook best vanzelf. Het is wat het is.’ Buitenbeentje Welke functie vervulde je binnen Gemaco? ‘Ik was sales en marketing director voor de Nederlandse tak en ik deed dat als zzp’er. Dus ik werkte als zelfstandige onder de vlag van Gemaco. Beloon me op wat ik binnenbreng, dat principe bevalt me goed. Ik was binnen het 31 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

‘Laat mij m’n ding doen en beloon me op wat ik binnenbreng.’ 9 bedrijf een beetje een buitenbeentje. Ik ging niet mee met de meute maar bleef de ondernemer. Ik had veel leuke klanten, wist onder andere Bosch terug te halen, en we draaiden een goede omzet. Maar ondertussen gebeurde er van alles wat niet deugt bij Gemaco. Er werd zelfs een forensisch accountantsonderzoek ingesteld. Daar had ik in Nederland niets mee te maken, ik doe niet aan allerlei politieke spelletjes; laat mij maar m’n ding doen. Toen, inmiddels onder de naam Supremia, het Nederlandse kantoor vanuit Breda, waar ik woon, naar Amsterdam verhuisde, ben ik niet mee verhuisd. En zo ben ik vanaf 2019 bij UBG Company terechtgekomen. Zij vroegen mij om hun barrels, simpele maar fantastische reclamedragers, onder de aandacht van de promomarkt te brengen. Een aantal jaar daarvoor had ik al een succesvolle actie voor het merk Jupiler met ze gedaan. Ik wist dus dat het product perfect was voor onze branche. Je hebt een groot oppervlak ter beschikking voor je merk. Je kunt net zo goed je familiefoto als je logo erop laten bedrukken, en je kunt de barrels als bloembakken, als barbecues, of als tafels gebruiken. Het is meteen een eyecatcher!’ Zou jij alles kunnen verkopen? ‘Ja, ik zou alles kunnen verkopen, maar ik moet het product wel leuk vinden om er succesvol in te zijn. Hoewel…, ik heb ooit balkonhekken verkocht, het minst sexy product wat er bestaat! Ik verkocht ze met de belofte dat spaceshuttles voor 80 procent uit dat aluminium bestonden, veiliger kon toch niet?’ Showdown Displays ‘Op de CTCO in Lyon liep ik tegen de CEO van het Amerikaanse Showdown Displays aan. Zij maken onder andere bedrukte zipperwalls, rolldisplays en banners. Zij kregen niet echt voet aan de grond in Europa. Ik ga ze daarmee helpen. Ik heb net de eerste salesmeeting meegemaakt en tussen alle bedrijfspresentaties die ik gister hoorde, en dat waren er heel veel, zat geen één promotioneel bedrijf. Terwijl in Amerika 80 procent van hun business omgaat in de promo industrie. Zoiets vind ik apart. Daar ligt dus mijn volgende uitdaging! Wat ik ook belangrijk vond is dat zij niet ‘direct gaan’. Dat is belangrijk in deze branche: we handelen via wederverkopers. Als je je wilt presenteren als bedrijf op een beurs kun je dat aspect goed gebruiken in je verkoop. Naast hun uitgebreide aanbod zijn dat voor mij kansen om ze in de markt te zetten.’ Is er eigenlijk ook iets wat je minder leuk vindt aan dit werk? ‘Ik heb een hekel aan HR-zaken, banken en accountants, en juridische zaken, die taken moet je bij me weg houden, dat moet uitbesteed worden.’ Gemaksfabriek Hoe zie jij de toekomst van de branche? ‘Distributeurs in deze branche moeten meer lokaal gaan opereren, dat wil zeggen dat je je richt op nationale en regionale klanten. De slag om de multinationals heeft de distributeur tien jaar geleden al verloren. Als Nederlandse partij moet je daar geen illusies over hebben. Maar lokaal is er wel veel te bereiken, en vooral als je vervolgens een heel pakket ‘ontzorging’ kan aanbieden. Dus meer servicegericht werken: je opereert als een ‘gemaksfabriek’ en dan worden de orders je gegund.’ En jouw toekomst? ‘Ik loop meer dan twintig jaar rond in de branche. Ik werk nu als zzp’er voor Showdown Displays en voor UBG Company en dat bevalt me goed. Projecten spoken altijd door m’n achterhoofd, dat geeft me ook energie. Het belangrijkste voor mij is dat ik mijn zelfstandigheid bewaar, dat is key. Ik wil graag blij opstaan, dat is belangrijker dan veel en grote orders. Gezin Wat me ook energie geeft is dat het goed gaat met mijn drie kinderen, dat ze aan het bouwen zijn. Ik woon alleen met mijn twee dochters, waarvan de oudste trouwens een betere tennisser is dan ik ooit ben geweest en drievoudig Nederlands kampioen. Mijn zoon woont bij mijn ex-vrouw. Ik heb al elf jaar een latrelatie met mijn jeugdliefde. Dat is indertijd uitgegaan en zij ging haar pad en ik het mijne. Na mijn scheiding liepen we elkaar weer tegen het lijf.’ Wat zal je missen als je stopt met werken? ‘Ik ben niet status gevoelig, daar gaat het me niet om maar ik kan me ook niet voorstellen dat ik stop met werken. Ik weet niet in welke vorm dat in de toekomst zal zijn, ik belandde immers ook bij toeval in deze branche.’ Als je dit niet was geworden wat had je dan waarschijnlijk gedaan? ‘Ik had in de corporate wereld kunnen blijven zitten, daar had ik best ver kunnen komen. Ik kan goed presenteren, ik ben snel en kan snel rekenen, dat zijn dingen die je in die wereld helpen, dan kun je stappen maken. Maar gedane zaken nemen geen keer, en ik ben helemaal oké met elke afslag die ik heb genomen.’ 33 2024 - nummer 1 - promzvak.nl

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5