PROMZ VAK 01-2024

9 AODACi: Duurzaam en Design in Harmonie 79 2024 - nummer 1 - promzvak.nl Bovendien zijn de door AODACi verkochte producten ontworpen als aanvulling op het assortiment van Stricker, wat betekent dat verkoopkannibalisatie tussen partners zeer beperkt zal zijn. Vanaf het begin van het project werd een open en transparante communicatie opgezet met Paulo Stricker, de CEO van Stricker en is er een samenwerkingsformat gekomen dat substantiële synergiën oplevert voor beide bedrijven. Optimalisatie van Productiemiddelen De productiefaciliteiten bij Stricker zullen worden gebruikt om de middelen die AODACi heeft te optimaliseren. De collectie bestaat uit 300 verschillende producten. Een uniek kenmerk is het uitgebreide kleurengamma. AODACi streeft ernaar zoveel mogelijk kleuren aan te bieden in diverse producten. Onafhankelijke Bedrijfsstructuur met nieuwe Investeerders Het bedrijf is een volledig nieuwe entiteit met een onafhankelijke aandeelhoudersstructuur. De belangrijkste aandeelhouder van AODACi is Testa Group, een Portugese holding met een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro, wiens investeringen variëren van industriële productie tot groothandel. Testa ziet het project van AODACi als een ontwikkelingskans op een markt waar de groep zich op lange termijn wil vestigen. Hun financiële stabiliteit geeft het vertrouwen dat 2024 slechts de eerste stap is van een gestage groei. De investeerders achter dit nieuwe bedrijf verschillen van die van Stricker, waarbij de Stricker-familie geen deel uitmaakt van deze nieuwe structuur. Er is echter een partnerschap met verschillende spelers om het bedrijf operationeel te krijgen en producten aan het klantennetwerk te verkopen. Duurzaamheid en Design Calado vertelt dat twee belangrijke pijlers hun assortiment definiëren: duurzaamheid en design. AODACi werkt sinds begin 2023 aan hun collectie, met name aan tassen, drinkware en hightech producten. Ze hebben honderden uren besteed aan het analyseren van de B-to-C-verkoopmarkt, om te bepalen wat er mogelijk is. De collectie is evenwichtig verdeeld over deze categorieën, waarbij ook een sub collectie van 30 producten onder het merk Raft is opgenomen. Raft is een Amerikaans merk dat ontwikkeld is door de Amerikaanse partner ROB USA, dat creativiteit met duurzaamheid combineert. Innovatie boven Imitatie Calcado zegt dat de inspiratie voor veel van hun producten niet komt van de typische ‘copycat’ producten die veel Chinese producenten aanbieden. “Er is veel tijd besteed aan het bestuderen van de detailhandel en het opdoen van ideeën voor goed design en goede materialen om zo unieke producten voor de promotionele sector te ontwikkelen. Dit omvat soms het herontwerpen van een product met duurzamere materialen of het aanpassen van de branding voor onze klanten.” Transparantie in Duurzaamheid Gil geeft aan dat ze voor hun duurzaamheidsinspanningen een ‘AIM’ strategie hebben ontwikkeld. “A voor "Avoid" ("vermijden") door het gebruik van materialen die niet gerecycled en ook niet hernieuwbaar zijn te minimaliseren. I voor "Improve" ("verbeteren"), door te investeren in duurzaam beheerde bossen en M voor "Mitigate" ("verzachten"), door de milieu-impact gedeeltelijk te compenseren met koolstofkredieten. Elk element van onze strategie zal worden gemeten, gecontroleerd en gecertificeerd door onafhankelijke organisaties.” Toekomstvisie: Specialisatie of Generalisatie? Gil stelt dat het bedrijf zich positioneert als een generalist en dat het doel is om een goed voorraadniveau te handhaven voor elk product. “Hoewel dit eenvoudiger is met een kleinere collectie van 300 producten, is het doel om uiteindelijk te groeien naar een collectie van rond de 1000 producten.” "De inspiratie voor veel van onze producten komt niet van de typische ‘copycat’ producten die veel Chinese producenten aanbieden."

RkJQdWJsaXNoZXIy NDcxNDY5