Op de consument gerichte loyaltyprogramma’s werken. Maar pas op dat ze niet als ‘gewoon’ worden ervaren, want dan hebben ze geen effect meer.
De consument wil graag beloond worden omdat hij een trouwe klant is. Maar als die beloning een gewoonte wordt, gaat er van zo’n programma geen extra stimulans meer uit. Dan schiet het zijn doel voorbij Customizen Dreigt het loyaliteitsprogramma die kant op te gaan, zorg dan voor extra toegevoegde waarde door het programma voor de klant te customizen. Maak het programma zo persoonlijk mogelijk door feedbackmechanismen in te bouwen waarmee de individuele klant kan aangeven wat hij als echte beloning beschouwt. Zo kunnen er naast de bekende voordelen die voor de grote groep gelden ook gedifferentieerde voordelen worden aangeboden, die het voor de individuele klant de moeite waard maken om lang trouw te blijven aan het merk. Database Customer loyalty zal steeds meer gaan afhangen van de kwaliteit van de database en van het interactieve gehalte van de communicatie met de klanten, aldus deskundigen op het gebied van loyaltysystemen.