ZITZAKKENOORLOG OP KOMST - Promzvak

ZITZAKKENOORLOG OP KOMST

De Fatboy-zitzak (die nu overigens de hoofdrol speelt in een promotie van DE) is een rage, ook als relatiegeschenk. Zoals dat gaat bij rages claimt het origineel veel last te hebben van imitaties. Maar Touch Incentive Marketing, die de rechten heeft op de Fatboy in de b to b-markt, zegt nog geen last te hebben van ”namaak”.De Finse ontwerper Jukka Setaelae heeft met zijn Fatboy-zitzak een wereldhit. Ook in Nederland is zijn ietwat lompe zitmeubel populair. De b to b-rechten liggen bij Touch Incentive Marketing uit Barendrecht. “Al heel wat bedrijven hebben de Fatboy ingezet,” zegt salesmanager Vincent Dupon. “Bij promotionele acties, maar ook als relatiegeschenk. Zo krijgen binnenkort weer veel medewerkers een Fatboy als eindejaarsgeschenk.”

Generiek model

De zitzakrage heeft ook andere fabrikanten wakker geschud. Her en der komen zitzakken op de markt die veel op de Fatboy lijken, maar tientallen euro’s goedkoper zijn. Begin oktober verloor Fatboy een proces tegen HMG Bedtextiel, dat zitzakken maakt onder de naam Sit & Joy. De rechter zag in de Sit & Joy geen namaak. Het model van een zitzak is zo generiek dat het niet kan worden geclaimd, aldus de uitspraak.

Geen bedreiging

In de zakelijke markt lijkt de positie van Fatboy vooralsnog onaantastbaar. “Onze klanten gaan nog steeds voor het origineel. Bedrijven willen de kwaliteit en de uitstraling van Fatboy,” aldus Dupon van Touch. Hij ziet in andere merken geen bedreiging. André Lindhout, inkoop- en verkoopmanager van HMG Bedtextiel, bevestigt nog weinig Sit & Joy’s als relatiegeschenk te verkopen. Maar daarin gaat verandering komen, verwacht hij. “We zijn met diverse distributeurs in gesprek.”