Supermarkten en groothandels halen steeds vaker producten terug omdat ze niet aan de eisen voldoen, zo blijkt uit een overzicht van de Voedsel en Waren Autoriteit. In de promotionele branche komen recalls veel minder voor, gelukkig, ondanks dat het overgrote grote aantal van de premiums ook wordt geïmporteerd wordt uit het Verre Oosten.
In 2005 werden 54 ‘gevaarlijke’ producten uit de schappen gehaald. In 2006 lag dat aantal op 76. Volgens de VWA (Voedsel en Waren Autoriteit) is deze stijging te verklaren vanuit het feit dat de controles steeds strenger worden. De meeste gebreken doen zich voor bij elektronica, voeding (bijvoorbeeld vervuild met glas), babyvoeding en speelgoed waarbij makkelijk onderdeeltjes los kunnen raken.
ZorgelijkWat opvalt is dat niemand meer warm of koud lijkt te worden van een recall. Bedrijven plaatsen recall-advertenties in landelijke dagbladen, die consumenten voor kennisgeving lijken aan te nemen. Een zorgelijke ontwikkeling?
PromZ Magazine pleit er voor de recall niet licht te nemen. Want elk premium dat teruggehaald moet worden is er een te veel. En een premium dat eigenlijk niks voorstelt, is ook geen goede reclame, terwijl een doel van het inzetten van premiums toch is om positief bij te dragen aan de naamsbekendheid en het imago van het bedrijf of merk.
Wie schrikt er nog van een recall? Lees meer over recalls in het volgende nummer van PromZ Magazine, op pag. 5 en pag. 23.