DSM besteedt de levering van zijn promotionele producten opnieuw aan. Een groot aantal bedrijven is benaderd om deel te nemen aan een tender. Binnen drie weken stelt het chemieconcern een shortlist samen van leveranciers die offerte mogen uitbrengen.
De huidige leverancier van DSM, CCO Group, heeft al sinds 1990 een relatie met het Limburgse chemiebedrijf. Dat de levering van promotionele artikelen opnieuw wordt aanbesteed, komt volgens de purchasing-afdeling van DSM door recente ontwikkelingen bij het bedrijf. “Wij hebben een deel van onze Nederlandse activiteiten afgestoten en een Zwitserse onderneming overgenomen met een grote Amerikaanse tak. Daarmee is de scope van DSM veranderd. Van primair Nederlands bedrijf zijn we een wereldspeler geworden. Het betekent dat ook onze leverancier van promotionele artikelen ons op een wereldwijde schaal moet kunnen servicen,” zegt een woordvoerder.
CCO Group heeft altijd vooral voor DSM Nederland gewerkt. Via een tender wil DSM vaststellen of het Nieuw-Vennepse bedrijf ook in de huidige situatie de beste partner is. “Onze toekomstige leverancier zal een website moeten realiseren voor promotionele producten die op alle DSM-sites, wereldwijd, te gebruiken is,” aldus de zegsman. “Het moet zo zijn dat een relatiegeschenk of promotioneel artikel in alle landen waar wij actief zijn even duur is en een even lange levertijd heeft.” Volgens DSM vraagt dit in elk geval om een partner die goed vertegenwoordigd is in de Verenigde Staten en daar over eigen opslagcapaciteit beschikt.
De tender van DSM kent geen open inschrijving. Het chemieconcern heeft zelf een groot aantal leveranciers benaderd met het verzoek om informatie. Daar heeft zo”n 40 procent op gereageerd. Binnen drie weken vindt een voorselectie plaats en zal een aantal bedrijven gevraagd worden om een request for proposal (RFP). DSM hoopt dat het contract, dat een waarde vertegenwoordigt van circa 1,5 miljoen euro op jaarbasis,Ãâàmet de CCO Group of een nieuwe leverancier, eind april rond is.
DSM benadrukt dat het niet gebeld wil worden door leveranciers die alsnog denken te kunnen meedingen naar deze order. “We maken de keuze voor onze partner uit de voorgeselecteerde bedrijven. Wie daar niet bij zit, maakt geen enkele kans,” stelt de woordvoerder.