Wereldwijde promomarkt groeit, maar toekomst is onzeker - Promzvak

Wereldwijde promomarkt groeit, maar toekomst is onzeker

PromoAlliance, het strategische partnership tussen ASI in Amerika, PSI in Europa and Sourcing City in de UK, organiseerde een webinar over de internationale promomarkt. We hebben er een aantal opvallende zaken uitgelicht.

In Amerika groeit de markt nog steeds. 2023 was een recordjaar met een omzet van 26,1 miljard dollar (2022 was dit 25,8 miljard dollar). De groei stagneerde echter gaandeweg het jaar. Even ter vergelijk; in het vierde kwartaal van 2022 was de groei nog 11,1%, terwijl de groei in het vierde kwartaal van 2023 slechts 0,1% was. De verwachting is dat deze daling doorzet.

In de UK (inclusief Ierland) was 2023 ook een recordjaar voor de promomarkt. En dat, terwijl je kunt zeggen dat het land in een crisis terechtgekomen is. Inflatie, torenhoge energieprijzen, een enorm tekort aan personeel en stakingen kenmerkten 2023. Toch bedroeg de omzet van de promomarkt ruim 1.1 miljard Engelse pond. Dit is echter exclusief promotionele kleding (naar schatting tussen de 25 en 35% van de totale Engelse markt). En ook deze omzet is een record.

Voor Europa in zijn totaliteit zijn nog geen cijfers beschikbaar. Maar de inschatting is dat overall de markt gegroeid is. Duidelijk is wel dat er een aantal bedreigingen zijn voor de promomarkt. Een van de belangrijkste binnen Europa is verregaande regelgeving betreffende ketenverantwoordelijkheid (waarschijnlijk rond 2027 verplicht). Je moet straks als supplier weten hoe je toeleveranciers omgaan met duurzaamheid, met hun personeel en ga zo maar door. En dit moet je niet alleen weten, je moet ook alle bewijzen in huis hebben. En dit moet allemaal zichtbaar worden in een product paspoort. Grotere suppliers als XD-Connects en PF Concept, zijn daar al heel ver mee, maar het gros van de suppliers is hier nog helemaal niet mee bezig. De verwachting is dat als je er nu niet mee bezig bent, je het op langere termijn niet gaat redden. Dat zal dan waarschijnlijk een overnamegolf teweeg brengen.

Die verwachting van overnames werd overigens ook uitgesproken aan distributeurszijde. Onder meer Amerikaanse partijen zijn op zoek naar partijen binnen Europa om de internationaliseringsslag te kunnen maken. Hun grote internationale klanten vragen om Europese ondersteuning.

Verder werden een aantal trends besproken. Duurzaamheid en transparantie (tracibility) blijven bovenaan het lijstje staan. Een nieuwe trend is AI. Er werd zelfs gesproken over AI washing (als tegenhanger van greenwashing). Iedereen beweert met AI bezig te zijn en gebruikt dit in allerlei marketing uitingen, terwijl het vaak niet veel verder gaat dan het gebruik van Chat GPT voor teksten. Verder werd door alle partijen bevestigd dat de vraag naar kwaliteit en consumentenmerken steeds groter wordt in de promomarkt.

Tot slot werd gesproken over de verwachting voor dit jaar. Belangrijkste conclusie: er valt eigenlijk niets over te zeggen. Veel economische seinen staan wereldwijd op oranje, maar wat er daadwerkelijk gaat gebeuren is onzeker. De UK werd hier als voorbeeld genoemd. 2023 was hun beste jaar ooit, terwijl het economisch ronduit slecht gaat en de Brexit alleen maar negatieve gevolgen voor de branche heeft gehad.