Welke winkelacties zijn effectief? - PromZ Vak

Welke winkelacties zijn effectief?

De consument beslist in een groot aantal gevallen pas in de winkel welk (merk)product hij koopt. Dat is bekend. Maar welke winkelacties zijn vooral effectief?

Vooral in Amerika doet men geregeld onderzoek naar het effect van pos-acties (point of sale) en andere acties op de winkelvloer. Een van de uitkomsten uit de diverse onderzoeken is dat special editions of bonusverpakkingen het uitstekend doen, net als premiums die goed bij het merk passen.

‘Passendheid bij het merk’ is dan ook een criterium dat altijd terugkomt in het Promotie Barometer Onderzoek naar de waardering van promoties door consumenten, waar PromZ Magazine geregeld over rapporteert in de artikelen van Frank de Bruin.

Multichannel
Als het gaat om kortingsacties, scoren ‘geld terug’-acties, waarbij de klant de korting direct bij de kassa in de portemonnee krijgt, beter dan de acties waarbij later van alles moet worden gedaan om de korting terug te krijgen.

Een andere bevinding – niet zo opzienbarend, maar goed om weer eens te lezen – is dat multichannel acties bovengemiddeld goed scoren. Daar gaat het om acties waarbij de consument tegelijkertijd in de winkel, op de tv of in print wordt geattendeerd op een nieuw product of nieuw aanbod.