Wat kunnen we leren van de acties van Albert Heijn? - PromZ Vak

Wat kunnen we leren van de acties van Albert Heijn?

Albert Heijn weet steeds weer nieuwe succesvolle acties te verzinnen die vooral gebaseerd zijn op hele oude, vertrouwde thema’s. Wat kunnen we leren van de acties van deze grootgrutter?

Een paar belangrijke succesfactoren van AH’s actie-aanpak op een rij: 

– Steeds gericht op een breed publiek met vooral het accent op gezinnen met kinderen waarbinnen verschillende generaties enthousiast kunnen worden over hetzelfde thema. De ouders vanuit nostalgische overwegingen, de kinderen omdat die sparen nou eenmaal altijd leuk vinden. Of het nou om voetbalplaatjes gaat, knikkers, smurfen, puzzelstukkies of dwergen. 

– Altijd creatief en impactvol gecommuniceerd. ‘Het moet een hype-gevoel oproepen’ zal wel altijd vast in de briefing staan.

– Telkens als basisconcept het sparen van veel kleinigheden die samen iets moois vormen. 

– Steeds het gevoel geven dat je er snel bij moet zijn. Op=op. Dit komt steevast bij alle Albert Heijn acties terug. Men geeft via slimme persberichten al aan het begin van acties aan dat die een groot succes is en dat schaarste dreigt. 

– Het consequent doorvoeren van het centrale actiethema in alle communicatie-onderdelen en vooral op alle belangrijke plekken in de winkel. 

– Ondersteund door ‘spraakmakers’ die de acties van de nodige extra attentiewaarde voorzien. Bijvoorbeeld door te communiceren dat er landelijk dertig gouden sneeuwwitjes zijn verborgen, die in jouw winkel zomaar tevoorschijn kunnen komen. 

In de rubriek ClassicZ in PromZ Magazine nr 4 (decembernummer) meer tips & tricks voor succesvolle (premium)acties.