Column: Wat is tegenwoordig nog stoer? - Promzvak
Sak van den Boom Wat is tegenwoordig nog stoer

Column:
Wat is tegenwoordig nog stoer?

‘De Nieuwe man is een diva. Capes, broches, stola’s en af en toe een opera-handschoen. Als we de ontwerpers volgen, is de nieuwe man een deftige dame, een diva. Gender werd tijdens de recentste mannenshows zo fluïde dat er nog net geen plasjes defileerden. Dit gaat over de feminisering van de mannenmode.

Hang je plooirok maar klaar, zou ik zeggen.’ Ik ontleen bovenstaand citaat aan DeMorgen. Volgens DeMorgen zijn het juist de mannen die over flink wat testosteron beschikken die zich vrouwelijk durven te gedragen. De genderblender draait op volle toeren. Misschien kijken we in deze ruwe, narcistische tijden met mannen als Trump en Poetin uit naar types die empathischer en gevoeliger zijn. Misschien willen mannen ontsnappen aan de toxic masculinity van soortgenoten als Weinstein en Epstein. Misschien creëren jonge mannen hun eigen vorm van mannelijkheid, en mag dat in een roze bubbel verpakt zijn, met een strik eromheen. Wie nu een profiel aanmaakt op Facebook, kan kiezen uit 58 genderidentiteiten, aldus De Morgen. De regenboog wordt commerciële realiteit. Het wordt dus tijd om als producent van relatiegeschenken over deze ontwikkeling na te denken.

Genderspecifieke cadeaus zijn een trend aan het worden. Als ik series of films op Netflix bekijk dan zie ik mannen met een forse hoeveelheid make up op, met kilometers eyeliner. Waarom eigenlijk ook niet? Dus een setje oogpotloden in een stoer genderspecifiek doosje zou best weleens kunnen. Maar laat ik vooral niet op de stoel van bedenker en producent gaan zitten maar het houden op het signaleren van een trend. NRC recenseerde op 5 maart het nieuwe boek van psychiater Frank Koerselman: ‘Ontvadering’. Een term die synoniem is geworden aan de ondergang van de mannelijke autoriteit. Hoewel de recensent ontvadering betwist, is het keurslijf van de klassieke man verdwenen.

De roze en blauwe sokjes bij de babyshower hebben in veel gevallen al plaatsgemaakt voor grijze en witte. Meisjes voetballen meer, terwijl het jongenshockey aan populariteit wint. Ik ken genoeg vrouwen die houden van een mooi glas whisky en mannen die zich niet schamen voor een gezichtsmaskertje op zondagavond. Ik kan me nog weinig voorstellen wat dit betekent in de wereld van de Promotionele Producten, maar laat mijn fantasie de vrije loop…

Sak van den Boom

Sak van den Boom is een van de grondleggers van customer media en content marketing. Hij was mede oprichter en hoofdredacteur van het tijdschrift VTWonen. Van 1980 tot 2004 was hij directeur van het mediabedrijf VDBJ. Sak van den Boom stond in 2005 aan de wieg van de bijzondere leerstoel contentmarketing van de UvA. Ook is Van den Boom mede oprichter van de Nederlandse branchevereniging voor Contentmarketing en het International Content Marketing Forum. Van den Boom schreef vijf handboeken over customer media en contentmarketing, waaronder het boek ‘Relatiemedia’. Sinds 2015 publiceert hij met regelmaat in marketingtijdschriften. En nu dus ook in PromZ Magazine en PromZ vak.