In PromZ Magazine schrijven we al jaren regelmatig dat creatieve (premium)promoties op vele fronten meer doen voor het merk, zeker op de lange(re) termijn, dan de keiharde kortingsacties. Recent onderzoek bevestigt deze stelling weer eens.Wat voor effect heeft een tijdelijke prijsverlaging op het koopgedrag van de consument? Kortingsacties kunnen verschillende resultaten hebben: meer consumptie, hamstergedrag en een switch van kopers naar het (tijdelijk) goedkopere product. Marktonderzoekers ontwikkelden een model om deze effecten te ontwarren en meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van kortingsacties. Ze kwamen tot de volgende conclusies:
• Kortingsacties nodigen veel minder dan gedacht uit tot switchen van merk.
• Bij merken met een groot marktaandeel stijgt de verkoop na kortingsacties vooral doordat de consument een grotere voorraad van het product aanlegt.
• Merktrouwe consumenten slaan aan het hamsteren als ‘hun’ product tijdelijk goedkoper is.
• Heavy users zijn meer geneigd tot hamstergedrag dan lichte gebruikers, die alleen meer van het afgeprijsde artikel gaan gebruiken.
• Merkswitchers hamsteren helemaal niet. Bron: Journal of Marketing Research/TvM