Wat beweegt de (post)recessie-consument? Reclamebureau EuroRSCG heeft, na onderzoek onder consumenten, 5 vuistregels voor de marketeer in 2010 geformuleerd.1. Help de ‘bewuste consument’ ‘Waar geef ik m’n geld aan uit’ wordt het nieuwe consumentencredo. En ”is het me het aanschafbedrag wel waard.” 2. Minder beloftes, meer bewijs Geen mooie, maar loze beloftes. Het achterdochtige publiek wil bewijs zien voor uw claims, conform het oeroude marketingcredo van Procter&Gamble: ‘have a reason to believe’. 3. Zet de spotlight op het proces Er heerst minder vertrouwen, dus meer controledrang. De consument eist transparantie: is dit echt wat het lijkt dat het is? Wat is het proces achter het product? Een groot aantal consumenten hecht tegenwoordig (meer) belang aan hoe en waar producten gemaakt zijn. 4. Laat mensen praten Zo onafhankelijk denkt de consument niet meer, hij oriënteert zich meer en meer via sociale netwerken en zijn relaties. Steeds meer mensen hebben meer vertrouwen in consumentenreviews dan in expertreviews, stelt het onderzoek. 5. Liever empatisch dan perfect Prijs is niet meer het belangrijkste criterium. Het belang ‘een goed gevoel over het bedrijf waarvan ik iets koop’ te hebben, stijgt. Marketeers die dus aan dat goede gevoel bouwen, zijn goed bezig, aldus EuroRSCG. bron: TvM online