Legalisering van recreatief gebruik van marihuana in acht staten in Noord Amerika heeft ook zijn weerslag op de industrie van de promotionele producten. De regels voor het maken van reclame en het gebruik van promotionele producten in de softdrugs sector zijn ingewikkeld en niet in elke staat hetzelfde.
In de voorspellingen zal de marihuana sector in Noord Amerika een jaarlijkse groei van 25 procent doormaken en de verkoop van de softdrugs in 2021 de 20,2 biljoen dollar passeren. Voor bedrijven in de sector zal het raadzaam zijn om de regels over marketing en reclame, deels nog in de maak, er nog eens op na te lezen.
Een mooi voorbeeld is Washington state. Terwijl recreatieve consumptie van marihuana legaal is voor volwassenen, verbiedt wetgeving de cannabis retailers om giveaways, coupons en promotionele producten te verspreiden. Ze mogen wel investeren in werkkleding met logo voor personeel maar geen T-shirts met logo verkopen in hun winkels, maar wel weer in een apart bedrijfje. Bumperstikkers weggeven of verkopen aan marihuana klanten is verboden. Wel staan de wetten toe dat producten die vallen onder de noemer parafernalia, zoals waterpijpen en sigaretpijpjes als promotionele artikelen mogen worden gebruikt. Producenten mogen geen promotionele producten weggeven aan eindklanten van hun producten.
Andere staten waarbij legalisering en de daarbij behorende wetgeving aan de orde is zijn Massachusetts, Alaska, Maine, Nevada, Oregon, Colorado en Californië. In deze laatste staat is bijvoorbeeld een wet van toepassing die het verbiedt reclame te maken voor softdrugs op alle mogelijke media als de mogelijkheid er is dat minder dan 71,6 procent van de kijkers en luisteraars boven de 21 jaar is.