Verpakking en design zijn niet louter cosmetische bijzaken, maar vormen net als merknaam, logo en corporate image onderdeel van de expressie van een merk. De merkexpressie, ook wel voice genoemd, draagt op drie manieren bij aan de identiteit van het merk. Het kan gebruikt worden als motivatie voor werknemers, waarbij factoren van buitenaf een interne bewustwording bevorderen. Zo laten veel werknemers van Nike een swish tatoeeren als uitdrukking van hun verbondenheid met het merk en hun werkgever. Ook draagt een merk met hoge expressie bij aan reclamecampagnes. Een nieuw vruchtensap zal meer opvallen in de supermarkt als het verpakkingsontwerp en de vrachtwagen die als een soort rijdende verpakking het product distribueert de `voice` van het merk uitdragen. De derde manier waarop merkexpressie bijdraagt aan het imago van het merk is bij productextensies. Een sterke merk-voice laat consumenten weten dat ook nieuwe producten duidelijk verschillen van die van de concurrent. Een merk met een duidelijke expressie wint het zelfs van een soortgelijk, maar beter product, als het merk voldoende persoonlijkheid heeft en de consument van het merk houdt. [bron: Advertising Age]