De Amerikanen zijn in de ban van de verkiezingen. Hoe kun je je als toekomstige president het beste promoten? Als het om promotionele producten gaat adviseren deskundigen in de Amerikaanse premiumsector vooral de inzet van ‘klassiekers’ zoals de button, de lanyard en handwaaiers en (in dit geval) ook echt ‘American made’ producten.
De button: iedereen weet dat de drager er een statement mee maakt. Maar een beetje innovatie rondom de ‘good old button’ kan geen kwaad. Het advies is om een extra aan de buttons toe te voegen of mee te geven, zoals zaadjes – bijvoorbeeld als het om ‘groene’ partijen gaat of om een boodschap als ‘samen groeien’ over te brengen.
Lanyards en handwaaiers idem dito: ze maken op ooghoogte zichtbaar om welke partij of kandidaat het gaat. Buttons-met-een-extra, lanyards en handwaaiers zijn overigens ook functionele producten.
Home made
Het advies om in verkiezingstijden zo mogelijk ook home made producten in te zetten, ofwel producten die (mede) door Amerikaanse bedrijven zijn gemaakt, spreekt voor zich: als het om nationale verkiezingen gaat, laten politici als het even kan maar wat graag zien dat ze de eigen economie steunen, aldus de deskundigen op de site van de Amerikaanse vereniging voor promotionele producten.
Daarnaast kunnen traditionele producten kiezers trekken naar andere media en middelen, zoals social media, aldus de deskundigen. Steeds meer zijn promotionele producten gelinkt aan social media en een tool om traffic te genereren naar bijbehorende social media campagnes om de awareness te verhogen.
Verschijningsvorm
Door hun herkenbaarheid en bekende ‘verschijningsvorm’ zijn genoemde producten en ideeën ook goed in te zetten bij andere nationale en lokale verkiezingen (ook in Nederland), denk aan provincies, gemeenten, schoolbesturen en het promoten van plaatselijke wetsvoorstellen, bijvoorbeeld.