De strijd tegen overgewicht bij kinderen en de invloed die reclamemakers zouden hebben op het ontstaan en in stand houden daarvan, woedt al enige jaren – ook in Nederland. Verregaande beperkingen op het gebied van op kinderen gerichte reclame en sales promotion, lijken heel dichtbij. Hebben de fabrikanten van snacks, snoepgoed en frisdranken – en in hun kielzog andere belanghebbende partijen – te lang gewacht om het tij te keren? En is het reëel om hen de Zwarte Piet toe te spelen?http://dev.promz.nl/uploads/campaigner/images/29276720-vetzucht.jpg Waarom blijft de rol van ouders en opvoeders in deze onderbelicht? Is het makkelijker om de (commerciële) industrie aan te pakken? En kan Nederland – zoals vooral de Consumentbond wil – een strengere wetgeving op dit gebied gaan hanteren dan andere EU-landen? Kort door de bocht Dit en andere zaken bespraken we met mr Alexander Singewald. Ook hij zegt: ‘Om nu te stellen dat commerciële communicatie in relatie tot obesitas het grootste probleem zou zijn en dat daarom commerciële communicatie moet worden beperkt of verboden, is wel erg krap door de bocht. In landen waar een verbod op commerciële communicatie voor ongezonde voeding al is ingesteld, is er, helaas, ook sprake van obesitas.’ Lees meer in PromZ Magazine nummer 2 van 2007 .