De awards voor de beste distributeurs en suppliers van het jaar zijn bekend gemaakt tijdens de Night of the PromZ na afloop van de eerste dag van De Leveranciersdagen. Compacon, Pinkcube, Lensen Toppoint en Araco vielen in de prijzen.
Compacon is uitgeroepen tot Leverancier van het Jaar 2016, Pinkcube ontving de award voor Best Online Performance 2016. Lensen Toppoint is Supplier of the Year 2016 in de categorie generalist, en in de categorie specialist ging die titel naar Araco. In de categorie distributeurs waren er ook eervolle vermeldingen. Voor de full service distributeurs voor Interimage en Hokra, en voor de online bedrijven voor igopost.nl en maxilia.nl.
De eindklanten konden via een speciale stemsite ook een stem uitbrengen op de genomineerde distributeurs. Deze zogeheten Publieksprijzen gingen naar Van Helden Relatiegeschenken en multigift.nl.
Ook suppliers hebben hun klanten opgeroepen te stemmen. Zij doen immers met veel partijen zaken en kunnen de suppliers dan ook goed beoordelen. Hun stemmen zijn bij deze verkiezing altijd van groot belang.
De Leveranciersdagen trokken dit jaar 129 standhouders en 927 bezoekers. Zo’n 400 vakgenoten woonden de Night of the PromZ bij.
Outstanding performance
De prijzen belonen de ‘outstanding performance’ van de bedrijven in hun segment. In 2003 nam Het Portaal Uitgevers met de vakbladen PromZ Vak en PromZ Magazine het initiatief voor deze vakprijzen. Branchevereniging PPP ondersteunt ze. De award Best Online Performance is nu voor het tweede achtereenvolgende jaar uitgereikt. Alle awards werden overhandigd door presentatrice Pernille La Lau.
Criteria
De vakjury, bestaande uit 7 mensen, maakte een lijst van nominaties en beoordeelde deze bedrijven op diverse criteria. Bij de 15 genomineerde full service distributeurs golden criteria als performance en communicatie richting opdrachtgever, vakkennis, account management en financiële stabiliteit. Bijde 10 genomineerdeonline distributeurs,lag de focus op kwaliteit, snelheid en functionaliteit van de site, assortiment en de positieve beeldvorming bij opdrachtgevers van de verkoop van promotionele producten via het internet.
Bij Supplier of the Year zijn assortiment, betrouwbaarheid, communicatie & presentatie, vakkennis, accountmanagement en verdere ondersteuning van het handelskanaal, vernieuwing & innovatie, financiële stabiliteit en de voorbeeldfunctie voor de promotionele productenbranche belangrijke criteria voor de jury.
Dit jaar is voor het eerst ook bij de suppliers een lijst van nominaties gemaakt: 5 bedrijven in de categorie (voornamelijk) generalist en 10 bedrijven in de categorie (voornamelijk) specialist.
Jury
De vakjury bestond uit: Robin Vogel (Buttonboss), Hans Janssen (voormalig directeur van Het Portaal), Karin Schaper (hoofdredacteur PromZ Magazine en PromZ Vak), Arthur Strijbos (PSL Europe), Ron Boer (Clipper/IGO Post), Martin de Winter (Hokra) en Edwin Bouman (WOT & P en PPP-voorzitter). Wanneer de bedrijven van juryleden ter discussie kwamen, onthielden zij zich van commentaar.
Lees meer in PromZ Vak nr 3, die eind september uitkomt.