Tricorp workwear – Look like a team, work like a team

Drie jaar geleden stapte Tricorp als eerste Nederlandse workwear specialist in de prestigieuze wereld van de Formule 1. Een wereld waarin alles draait om prestaties, veiligheid, duurzaamheid, maar vooral teamwork. Stuk voor stuk kernwaarden waar Tricorp zelf ook voor staat. Marketingmanager Max van Domburg – Tricorp Workwear – vertelt…

Het meest bijzondere aan Tricorps’ sponsoring van het MoneyGram Haas F1 team is misschien wel dat er geen jarenlange lobby aan vooraf is gegaan. Want hoe kom je anders als Nederlands bedrijf binnen bij een F1 team? Nou gewoon, via de telefoon. Op een dag belde het sportmarketingbureau van MoneyGram Haas F1 naar Tricorp met de vraag of er interesse in sponsoring was. “Eh… jaa!”
Was het toeval? Was het geluk? Volgens Max niet: “In feite hebben we hier jaren naartoe gewerkt. Als je een glasheldere visie en kernwaarden hebt, en die elke dag naleeft, vallen de kwartjes op een gegeven moment de goede kant op. Op die polepositie bevinden we ons nu. Vanaf hier is het een kwestie van accelereren.”

Dat klinkt veelbelovend, maar laten we bij het begin beginnen. Hoe lang bestaat Tricorp al?
Inmiddels zijn we met Tricorp Workwear al ruim 31 jaar actief. Vroeger werd er heel functioneel naar werkkleding gekeken: ruime pasvormen en niet heel stijlvol. ‘Het is maar werkkleding’ werd dan gezegd. Dat zien we bij Tricorp echt anders. Als mensen Tricorp kopen, willen we dat ze er modern en stijlvol bij lopen. Met een mooie fit en goede uitstraling. Medewerkers moeten trots zijn op hun kleding. Bovendien, ze zijn het visitekaartje van hun bedrijf én van Tricorp. Wij willen grote groepen professionals kleden met kwalitatieve kleding die lang mooi blijft.”

Wat bedoel je met grote groepen professionals?
Alle medewerkers die in een bedrijf werken. Dat betekent dus alle soorten functies binnen een bedrijf, maar ook alle verschillende pasvormen. Denk aan stevig, lang, smal, klein, man en vrouw. Als je iedereen goed wilt kleden, heb je niets aan standaardmaten. Wij zeggen: het is onze taak om ervoor te zorgen dat ál die professionals er netjes en comfortabel bij lopen, dat ze zich veilig kunnen bewegen en dat ze zich trots voelen in hun kleding. Daarom bieden we ons assortiment in een brede range aan, van XS tot 8XL en in verschillende lengtematen. Dat zie je ook terug in de showroom. We hebben zelfs speciale curved paspoppen.

Hoe ziet jullie assortiment er vandaag de dag uit?
Bedrijven kunnen bij ons terecht voor werkkleding en veiligheidskleding. We hebben een ruim assortiment aan casual kleding, een specifiek assortiment met werkkleding voor de bouw, industrie en logistiek, en binnen ons Safety- pakket vind je veiligheidskleding met hoge zichtbaarheid, onder andere voor verkeersregelaars, mensen in de bouw en wegwerkers. Daarnaast hebben we Multinorm- kleding voor professionals die in de chemie werken, maar bijvoorbeeld ook voor lassers en monteurs. Deze kleding voldoet aan normen als hittebestendig, antistatisch en vlam vertragend. Dan hebben we nog een Premium-lijn met fashion gerichte kleding en een corporate lijn voor kantoorpersoneel, chauffeurs, baliemedewerkers en dergelijke, met overhemden en blouses. Onze nieuwe workwear collectie ‘REDEFINED’ is de toekomst. Dit is een volledig kledingassortiment dat we gaan introduceren om workwear nog meer als fashionable en duurzaam in de markt te zetten en bedrijven te helpen met een uniforme uitstraling. Dat zie je terug in pasvorm en materialen. We gebruiken nieuwe modellen, stretch, mooiere en duurzame materialen en alles is nog fijner afgewerkt. Hiermee hebben we alles in huis om alle professionals binnen een bedrijf aan te kleden, van logistiek tot verkoop en van magazijn tot monteurs. En: al onze kleding is never out of stock. Kleding aanschaffen is voor bedrijven een heel project, dat doe je niet om de drie jaar. Daarom is de never out of stock-collectie zo handig.

Jullie hebben toch ook Tricorp Specials? Wat houdt dat in?
Inderdaad. We kregen de vraag ‘ We willen eigen bedrijfskleding, kan dat?’ Sindsdien doen we ook custom made werkkleding. Sterker nog, we hebben er een heel team op zitten. Het ontwerp van de kleding, het pasproces, productie, levering, administratie… we regelen alles van A tot Z. Een mooi voorbeeld is de kleding die we voor Coolblue hebben ontworpen, en natuurlijk voor het MoneyGram Haas Formule 1 team.

Vertel eens. Hoe is dat gegaan?
Dat is een mooi verhaal. We zijn bij Tricorp gek van sport en zien ondernemen ook als een sport, daarom doen we veel aan sponsoring. Zo zijn we onder andere hoofdsponsor van het ijshockeyteam Tilburg Trappers dat in Duitsland op hoog niveau speelt. Het toeval wilde (of is het geen toeval?) dat de sportmanager van het MoneyGram Haas F1 Team, een groot liefhebber van ijshockey, in Duitsland naar een wedstrijd van de Tilburg Trappers zat te kijken. Op dat moment was hij op zoek naar een nieuwe kledingleverancier. In het stadion zag hij overal de kleding en de sponsorborden van Tricorp. Dus wat deed hij? Hij googelde op ‘Tricorp’ en ontdekte dat we al jaren actief zijn in de autosport, onder andere in de Formule E, 2 en 3. Een dag later belde hij naar Tricorp met de vraag of we het MoneyGram Haas F1 team wilden sponsoren.

Na dat telefoontje hebben jullie zeker wel een fles champagne ontkurkt?
Natuurlijk, wat denk je! Sponsoring van een Formule 1 team is voor een bedrijf als Tricorp een groot compliment. In de Formule 1 komt alles samen waar we voor staan. Maar het is ook een flinke stap. Naast het aankleden van het team konden we ook de merchandise leveren. Begin januari kregen we akkoord en eind maart begon het raceseizoen… dat betekende voor ons een race tegen de klok. Binnen een paar maanden moesten we niet alleen de kleding voor het team ontwerpen, produceren en leveren, “maar óók de merchandise. Jassen, shirts, caps, sweaters en noem maar op. Daarnaast moest er een webshop voor de merchandise komen én moesten we de complete logistiek die erbij komt kijken in orde maken. In basis zijn we een B2B-bedrijf, maar het verkopen van merchandise is B2C. De klantenservice, het opsturen, de retouren, het werkte allemaal heel anders dan we gewend waren. En dan verzenden we de merchandise ook nog eens over heel de wereld, in plaats van alleen in Nederland en Europa. Het was, kortom, een hels karwei om alles op tijd af te krijgen. Maar het is gelukt. Het mooie is dat we dankzij deze case in één klap kunnen laten zien wat we waard zijn. Dat de klant bij ons altijd op één staat, dat we bereid zijn om te investeren in een partnership, dat we snel zijn, dat we duurzaamheid hoog in het vaandel hebben… Voor ons is het de perfecte referentie om bij nieuwe bedrijven binnen te komen. We zeggen altijd: we spelen Champions League. We willen kampioen zijn in alles wat we doen. Daar is dit een mooi bewijs van.”

Duurzaamheid en Formule 1 lijken twee verschillende werelden…
De Formule 1 is op het eerste gezicht inderdaad niet duurzaam, toch is duurzaamheid daar een belangrijk thema. Volgend jaar moeten alle Formule 1-krachtbronnen bijvoorbeeld volledig op duurzame brandstof draaien. Daarnaast worden teams vanuit de F1 organisatie aangespoord om elk onderdeel dat verduurzaamd kán worden ook daadwerkelijk te verduurzamen. Denk aan eten, drinken en kleding. Aangezien Tricorp bekend staat om de duurzame bedrijfskleding, was dit een extra reden voor MoneyGram Haas F1 om voor ons te kiezen.

Vóór dit gesprek heb je me een rondleiding door het Tricorp-pand gegeven. We kwamen langs fijne spreekruimtes, rustige kantoortuinen, een gezellige loungebar met dakterras, een foto- annex creatieve studio, een sportruimte en zelfs een bioscoopzaal. En dan heb ik het nog niet eens over de mooie entree, de showroom, het grote magazijn en de afdeling Printing op de benedenverdieping. Alles was sfeervol ingericht, onder andere met veel kunst. En jullie hebben ook nog eens twee chef-koks die de medewerkers elke dag verblijden met een lunchbuffet en een maaltijdservice. Er zijn slechtere plekken om te werken…

Ja, Tricorp is echt een mooi bedrijf en een prachtige werkgever. Behalve dat we hier een prettige werkomgeving hebben, doen we nog veel meer gave dingen. We lunchen iedere dag samen. Twee keer per week komt een personal trainer boksles geven, er wordt ook pilates gegeven. We organiseren van alles om saamhorigheid te creëren, een padeltoernooi, samen wandelen, sushi workshop, wijnproeverij, filmavond. En elke vrijdag sluiten we af met een vrijmibo in de loungebar. Ook hebben we met het team leuke reizen gemaakt naar onder andere onze productielocaties. Tegelijkertijd is het hard werken bij Tricorp. Van medewerkers wordt veel inzet verwacht; met een 9 tot 5 mentaliteit red je het niet. Daar staat veel voldoening en plezier tegenover. Eigenlijk voelen we ons één grote familie. Of beter gezegd: een hecht team. Een gevleugelde uitspraak is ‘zo gaan we de wedstrijd winnen’. We zien het als een soort topsport. We zitten in een markt met bepaalde producten en service en hoe ga je iedere keer die wedstrijd weer winnen?

En, hoe doen jullie dat?
Ten eerste door ons te onderscheiden met onze producten. Mensen moeten er trots op zijn dat ze Tricorp dragen, daar helpt onze visuele branding bij. We onderscheiden ons ook door de service. We willen onze dealers – en de klanten van onze dealers – zoveel mogelijk ontzorgen. Elke dag rijden we met twee grote Expandables door Nederland, die we bij de dealer (of de klant van de dealer) uitklappen tot mobiele showrooms. Hierin hangen pas-sets in alle maten. Om de beurt passen de medewerkers de kleding door, waarbij ze ondertussen van een lekker kopje koffie genieten. We maken er graag een feestje van.

Behalve de showroomtrailers hebben jullie nog twee trailers, toch?
Ja, klopt. We hebben een Formule 1 showcar om ons partnership in de Formule 1 te activeren. Die kunnen we ook op locatie zetten middels onze eigen F1 trailer. Op die manier kunnen ook onze dealers gebruik maken van de kracht van dit partnership. Daarnaast hebben we een mobiele keuken die we inzetten op beurzen en events; een mooie externe werkplek voor onze eigen koks.

Het klinkt super allemaal. Hebben jullie nog vacatures?
(Lacht) We hebben zeker vacatures. Op dit moment werken we met een team van ruim negentig personen. Wat we de afgelopen jaren in Nederland hebben neergezet, gaan we nu uitrollen in de rest van Europa. We zullen de komende jaren, en ook nu al, heel wat vacatures hebben. Mocht je interesse hebben: op onze website staat hoe je kunt solliciteren.

Meer leuke feitjes over Tricorp

  • Tricorp is een echt Brabants bedrijf, gevestigd in Gilze.
  • Vorig jaar lanceerde Tricorp haar eerste tv-commercial, te zien op SBS6, NET5 en Veronica.
  • Tricorp is sponsor van MoneyGram Haas F1 Team, Amersfoort Racing Team, Manthey Raceteam, PSV, KRC Genk, Tilburg Trappers, Kölner Haie, Fittipaldi Brothers, Porsche-driver Huub van Eijndhoven en coureur Nelson Piquet jr.
  • Het hoogtepunt van dit jaar wordt de lancering van het nieuwe REDEFINED assortiment; nog duurzamer, nog modieuzer, nog verfijnder.
  • REDEFINED komt in vier collecties, in de categorieën werkkleding en hoge Max: “In de basis zijn steeds hetzelfde patroon en pasvormen gebruikt. Daardoor zal iedereen in het bedrijf, ongeacht functie, dezelfde uitstraling hebben.”
  • Tricorp heeft een Young Talent Traineeship, waarbij talenten in anderhalf jaar tijd drie verschillende afdelingen aandoen: verkoop, marketing en supply Max: “Veel jonge mensen weten niet wat ze willen, hiermee hebben ze de kans om te ontdekken wat ze leuk vinden en op een plek te belanden waar ze tot hun recht komen.”