Een overzicht van de belangrijkste trends op het gebied van kerstpakketten en eindejaarsgeschenken uit een onderzoek van PromZ MagazineNr. 3-2012.
• Door de crisis stellen organisaties dit jaar vragen bij nut en noodzaak van eindejaarsgeschenk
• Veel organisaties concluderen dat medewerkers juist in de huidige moeilijke omstandigheden een blijk van waardering met kerst verdienen. Het eindejaarsgeschenk blijft dus populair
• Budgetten lijken iets onder druk te staan, maar de gemiddelde prijs per medewerker blijft rond de 30 à 35 euro euro
• Het aantal eindejaarsgeschenken nam de afgelopen jaren af van 5 miljoen naar 4,8 miljoen
• Werkgevers bestellen steeds later, constateerde branchevereniging Platform Promotional Products in 2011
• Minder maar wel grotere tenders doordat organisaties fuseren of de inkoop van het eindejaarsgeschenk clusteren (waar organisatieonderdelen voorheen zelf hun inkoop deden)
• Grote, zeer diverse organisaties hebben voorkeur voor eigenkeuzeconcepten, traditionelere bedrijven (bijvoorbeeld in de bouw) hangen aan het kerstpakket
• Retailers hebben zich met hun waardebonnen definitief op de markt van eindejaarsgeschenken genesteld
• De trend van 2012 is duurzaamheid, maar voor goede doelen kiezen steeds minder medewerkers.