Ton Löbker (Compacon): ''We hollen onze eigen branche uit'' - Promzvak

Ton Löbker (Compacon): ”We hollen onze eigen branche uit”

Eigenbelang domineert de promotionele productenbranche. ‘We moeten oppassen dat we onze eigen branche niet uithollen,’ vindt Ton Löbker (Compacon).

‘De focus zou juist moeten liggen op toegevoegde waarde, samenwerking, compliance en margeverbetering om de neerwaartse prijsspiraal te doorbreken,’ zegt hij.
Ton Löbker, met Compacon 3-voudig winnaar van de Promotional Company of the Year, maakt van zijn hart geen moordkuil in het interview met hem in de komende PromZ Vak. De dominantie van de prijs heeft fnuikende gevolgen voor de branche, stelt hij.

Prijsbeleid
Over het prijsbeleid van suppliers, zegt hij bijvoorbeeld: ‘Ze deinzen niet terug voor prijsstunten als de voorraden eruit moeten. En ze zeggen dat ze hun prijzen bewaken, maar dat is in de praktijk nauwelijks het geval.’
‘Daar komt bij dat iedere starter bijna dezelfde voorwaarden krijgt als de distributeurs die al jaren hun bestaansrecht bewezen hebben en vaak op een andere manier in de markt staan. Het segmenteren van suppliers is meer cosmetisch dan dat het werkelijk inhoud heeft om het verschil te maken wat ze zeggen te beogen.’

En: ‘Ik heb er geen problemen mee dat suppliers ervoor kiezen om de Staples’ van deze wereld te leveren. Als een Staples op die manier succesvol wordt aan de onderkant van de markt is dat voor de branche niet slecht. Maar ik vind wel dat suppliers aan de andere kant het dan ook moeten aandurven om met een groep distributeurs dieper te gaan. Als ze dat tweesporenbeleid niet aandurven, dan schakelen ze een deel van de markt uit en dat doet de branche dan geen goed.’

Lees het complete interview in PromZ Vak 2, die in de eerste week van juni uitkomt.