Ton Löbker (Compacon): 'Samenwerking met suppliers wordt hechter' - Promzvak

Ton Löbker (Compacon): ‘Samenwerking met suppliers wordt hechter’

Op de jaarlijkse Leveranciersdag van Compacon (medio februari) zei Ton Löbker dat samenwerkingen met suppliers verbeteren. Daarnaast stelde hij dat de overspannen marktsituatie het imago van de branche schaadt.

Ton Löbker: ‘In 2012 hebben we onze supplier segmentatie ingevoerd. Een duidelijke strategie om samenwerking te kunnen professionaliseren. Uitgangspunt voor deze segmentatie was meer doen met minder suppliers. Daar zijn we in 2012 in geslaagd. We hebben met de key suppliers meer dan 5 procent extra omzet gedaan. Ons target is om in 2013 10 procent meer te doen met onze key suppliers. Commitment was een belangrijke doelstelling van de supplier segmentatie. En we mogen vaststellen dat samenwerkingen met suppliers hechter worden en de ondersteuning verbetert.’

Afstompen

Löbker: ‘Wanneer er minder te verdelen is in de markt, neemt de concurrentie toe. De marktsituatie is overspannen: grotere eindklanten worden gemiddeld een keer of 5 per week benaderd door relatiegeschenkenbedrijven. Met scherpe aanbiedingen, met een specifiek voorstel, met catalogi of gewoon om een afspraak te maken. Over het algemeen niet met veel toegevoegde waarde voor de klant. Dat stompt de klant af en geeft onze branche geen goed imago.’

Lees meer in PromZ Vak nr 1, die binnenkort uitkomt.