Voor tijdschriftlezers met ‘engagement’ – een sterke bladbinding – is hun tijdschrift een goed actiemedium. Driekwart van hen bezoekt namelijk wel eens een winkel of een website na het zien van een advertentie in hun blad. Ruim 55 procent koopt daadwerkelijk een product of probeert een dienst.
Dat is een van de conclusies uit de Magazine Engagement Study, uitgevoerd door de Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond en mediabureau Starcom. Dit onderzoek richtte zich op het effect van de zogeheten umfeldplanning en advertenties op de ”engaged” tijdschriftenlezers. Aan het onderzoek deden 2000 lezers mee. Lay out Uit het onderzoek blijkt ook dat 75 procent van de engaged lezers bewust tijd vrij maakt om een tijdschrift te lezen, 63 procent leest zijn tijdschrift van voor naar achter en 60 procent zegt het tijdschrift te bewaren om er later nog iets in op te zoeken. Lezers vinden het belangrijk dat advertenties passen bij het tijdschrift (75%) en bij de lay-out van het tijdschrift (61%). Impact Corina Soethof, marketing director GPT: ‘Hoewel engagement in communicatieland een bekende term is, was nog onvoldoende duidelijk wat de impact ervan is op advertenties en hoe je engagement dus kunt benutten om maximaal rendement uit je advertentiebudget te halen. Uit dit onderzoek blijkt dat lezers engaged zijn met tijdschriften, niet alleen met artikelen maar ook met advertenties. Tijdschriftadvertenties zetten aan tot actie en kunnen lezers informeren en inspireren. Het engagement van de lezer biedt dus een belangrijke meerwaarde voor adverteerders’. Zie voor het onderzoek www.nuv.nl