Is uw aanpak en marktbewerking veranderd door de crisis? Hoe gaat u klanten vasthouden? Deze en andere vragen, naar aanleiding van het Distributeursonderzoek 2013, legde PromZ Vak voor aan een aantal bedrijven.
Edwin Bouman, WOT-P: ‘We staan dit jaar weer tussen IGO Post en Van Helden qua naamsbekendheid. Het onderstreept dat wij zelf veel aan promotie doen en dat dit vruchten afwerpt. Practise what you preach. Tegen klanten vertel ik ook dat juist in crisistijden premiums een goed acquisitiemiddel zijn: goedkoop en met een hoge attentiewaarde. Met duizend pennen voor 400 euro bereik je minimaal 5000 mensen. Ik ben daarom helemaal niet negatief over onze branche. Er zijn juist volop kansen.’
Jolanda Koedood en Nathan Harder, Novelties: ‘Wij hebben onze acquisitie aangepast. We benaderen de markt niet agressiever, maar zijn wel meer op zoek naar klanten die bij ons passen. Een opdrachtgever die zegt de laagste prijs te willen en de hoogste service is bij ons niet aan het goede adres.’
Marcel Harskamp, Pacor Pamero: ‘We hebben onze marktbenadering in Nederland niet aangepast aan de crisis. We blijven heel proactief. Zo komen we met een lederen mobile office pakket voor tablets. Wel merk ik dat de distributeur anders opereert dan een paar jaar geleden. Gedreven door de eindklant staan prijzen onder druk en moet de distributeur steeds sneller kunnen leveren. En als supplier moeten wij de betalingstermijnen goed in de gaten houden en daar bovenop zitten.’
Karel Jan Overbeeke, Gifthouse: ‘Wij varen een scherpere koers wat betreft prijsstelling. Vooral bij generieke producten moet je concurreren op prijs. En we benaderen de markt heel actief, maar dat deden we toch al. We streven naar zoveel mogelijk klantcontact. En de bete marges haal je in niches. Het betekent dat wij nog meer dan in het verleden zelf inkopen in Azië. Daarmee kunnen we ons onderscheiden. Ik zie dat niet als echte concurrentie voor suppliers.’
Lees meer in PromZ Vak nr 4, die eind december uitkomt.