Tabaksfabrikanten mogen met ingang van 7 november 2002 geen evenementen meer sponsoren. Zowel reclame als sponsoring is dan verboden. Verwacht wordt dat dit ook met drank zal gaan gebeuren. Vanaf 1 januari volgend jaar is het verboden aan jongeren onder de 16 jaar tabakswaren te verkopen. De tabaksverkopers omzeilen de wettelijke bepalingen handig. Zo sponsort het tabaksmerk Javaanse Jongens het Javaanse Jongens Eetcafe. Het Eetcafe wijkt qua vorming en styling af van het tabaksproduct en kan daarom gewoon gesponsord worden. Niemeyer gaat het Lowlands-festival niet meer met Samson-shag sponsoren, maar gaat het popblad Samsonic sponsoren. Het is de verwachting dat met de wetswijziging de brand events zullen verdwijnen en dat voor grote publieksevenementen andere sponsors gezocht moeten worden. Om het contact met klanten te krijgen of te behouden zullen de tabaksfabrikanten waarschijnlijk cafes, modezaken en andere gelegenheden gaan openen. Of de strengere tabakswetgeving zal helpen is nog maar de vraag. In Scandinavie wordt sinds het verbod op sponsorreclame meer gerookt. [bron: Marketing Tribune]