Tijdens The Supplierdays ‘25 in Expo Houten waren enkele aansprekende seminars te bezoeken. Niemand hoefde daarvoor de beurshal te verlaten: in een van de horecagedeelten was een open podium neergezet zodat bezoekers en exposanten gemakkelijk konden aansluiten. Hierdoor werden de presentaties goed bezocht.
Door het vele geluid in de expohal zijn de presentaties op het podium met het blote oor moeilijk te horen. PromZ-hoofdredacteur Peter van Gestel had dit voorzien en staat daarom paraat met hoofdtelefoons, aangesloten op de aanwezige audio installatie. Hierdoor is het verhaal van sPrint Textile Decorations uit Roemenië goed te volgen.
sPrint is een textielprintbedrijf met meer dan 15 jaar ervaring in het personaliseren van promotionele en commerciële producten. Het bedrijf bedient klanten in heel Europa en geeft veel aandacht aan vakmanschap en kwaliteit: elk afgeleverd product mag niets minder zijn dan een meesterwerk, vertelt bedrijfsleider Silviu Feraru. Hij wordt ter zijde gestaan door technisch directeur Bogdan Ardelean die het podiumscherm van tekst en afbeeldingen voorziet.
Zeefdrukspecialist
Zeefdruk is een van de specialismen van sPrint Textile Decorations. Feraru vertelt hoe het proces verloopt en dat het de mooiste en duurzaamste prints oplevert. Dankzij de veelzijdigheid van zeefdruk kunnen vrijwel alle stoffen worden bedrukt, van lichte T-shirts tot donkere hoodies. Speciale effecten zoals puff-inkt, metallic shimmers, glow in-the-dark en reflecterende lagen maken ontwerpen extra
onderscheidend. Volgens Feraru is het de ideale keuze voor bedrijven die op zoek zijn naar kwaliteit én impact.
Meerdere technieken
sPrint personaliseert textiel op veel verschillende manieren met afbeeldingen en logo’s. Alle opties passeren tijdens deze presentatie de revu, terwijl de aanwezigen de kans hebben om het resultaat op shirts en caps aan tafel te zien en te voelen.
Voor borduursels werkt sPrint met moderne Tajima machines die tot 14 kleuren kunnen verwerken. De borduursels blijken zeer duurzaam: de steken behouden hun kleur en vorm ook na intensief gebruik. Ook Direct-to Film (DTF) transfers worden verzorgd door het Roemeense bedrijf. Ontwerpen worden hierbij op een transferfilm geprint en vervolgens met hitte op textiel aangebracht. Dit levert levendige kleuren op met een hoge detailweergave die bovendien wasbestendig zijn. Voor de kleinste oplages biedt sPrint snellere zeefdruk transfers en digitale trans fers als oplossingen. Daarnaast is ook sublimatie volgens Feraru een techniek die hiervoor vaak heel geschikt is, met name voor producten van polyester.
sPrint Textile Decorations verwelkomt graag afnemers uit Nederland en belooft naast vakkundig printwerk ook vlekkeloze distributie vanuit Roemenië.
Circulair met CIRCULR.
Het tweede seminar van de dag wordt verzorgd door CIRCULR. Dit Nederlandse sportlabel is in 2022 opgericht door voormalig hockeyinternational Kim Lammers, Floris Verheij en Fleur Nijland. Het is Kim Lammers die op het podium van Expo Houten een bevlogen presentatie geeft van waar CIRCULR. voor staat en wat het doet.
Tweede sportleven
CIRCULR. geeft versleten sportmaterialen en -kleding een tweede leven door ze in te zamelen, te recyclen en opnieuw te verwerken tot grondstoffen voor nieuwe sportproducten. Hiermee wordt bijgedragen aan vermindering van CO2 -uitstoot, energie bespaard en verspilling van miljoenen liters water voorkomen bij de productie van kleding. CIRCULR. ziet circulariteit als een teamsport en werkt daarom nauw samen met sportverenigingen, bonden, recyclingbedrijven, merken en retailers. Het initiatief sluit naadloos aan bij de doelstellingen van de EU Greendeal, die streeft naar minder uitstoot en verantwoord gebruik van grondstoffen.
ClubHub
Sinds 2024 zamelt CIRCULR. gebruikte sportkleding in via ClubHub, een landelijk netwerk van inzamelboxen bij sportverenigingen. De kleding wordt na inzameling opgehaald, gesorteerd en verwerkt bij recyclingpartners. Afhankelijk van het materiaal worden daarvoor verschillende methoden ingezet, zoals:
- Mechanische recycling – Textiel wordt hierbij vervezeld of gesmolten en opnieuw tot garen gesponnen;
- Chemische recycling – Hiermee wordt polyester terug gebracht tot de basis waarna het opnieuw kan worden ingezet als grondstof;
- Kunststofrecycling – Hierbij worden harde plastics zoals bidons en pionnen vermalen, gewassen en opnieuw verwerkt tot bruikbaar materiaal;
- Upcycling – een proces waarbij niet-scheidbare materialen zoals PVC-reclamedoeken worden omgevormd tot unieke sporttassen en accessoires.
Eigen circulaire producten
Vanuit deze recycle-aanpak produceert CIRCULR. circulaire sportproducten waaronder (bedrukbare) pionnen, boarding, tassen, bidons en sportswear. Het assortiment aan kleding omvat onder meer hoodies, sweaters, T-shirts, polo’s, sokken, handdoeken en tassen van goede kwaliteit. Mede gezien het milieuvriendelijke karakter lenen alle producten van CIRCULR. zich uitstekend voor promotionele
doeleinden. Elk textielproduct wordt geleverd met een digitaal productpaspoort dat inzicht biedt in de herkomst en samenstelling.
Alle promowear circulair
CIRCULR. bestaat pas drie jaar, maar werkt met veel ambitie aan een mooie en vooral natuurbewuste toekomst in onder andere de promotionele branche. Lammers: “We doen er alles aan om het industriële recycleproces zover op orde te krijgen dat we alle producten volledig circulair kunnen aanbieden. De end of life-bestemming moet voor alles wat we aanbieden de inzamelhub worden. We verwachten dat we over twee jaar zover zijn voor alle promotionele kleding.”
Landelijk recyclen
CIRCULR. gaat ondertussen veel samenwerkingen aan, onder meer met kledingmerken als The Indian Maharadja, JDH, Velor en Pure Waste. Het bedrijf richt zich naast sport clubs onder meer op grote publieke sportevenementen voor de verspreiding van circulaire kleding en hoopt partner van NOC*NSF te worden. Het aantal clubs dat is aangesloten bij ClubHub ligt inmiddels boven de 100. Mede door de positieve reacties in de markt en het groeiende aantal partners, kijkt CIRCULR. met vertrouwen naar de toekomst. “In 2027 willen we 500 clubs aangesloten hebben bij ClubHub. Over tien jaar willen we de inzameling landelijk op orde hebben en shirts, sweaters en aanverwante sportartikelen op grote schaal recyclen.”

