Vijf dezelfde vragen. Aan een supplier en een intermediair, die van tevoren niet weten wie de ander is die antwoordt. Hoe kijken zij, ieder vanuit hun eigen situatie, naar de branche? In deze aflevering: Lizz Bosschaerts (Zedd Promo & Gifts) en Jeroen Kasteel (Premium Square).
Lizz Bosschaerts – Zedd Promo & Gifts
‘We moeten beter luisteren. Creatiever zijn’
Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche?
“De groeiende roep om échte duurzaamheid. Niet alleen iets dat groen lijkt, maar iets dat klopt – ecologisch, ethisch, lokaal gemaakt, met een verhaal waar je achter kunt staan. Wat ik ook steeds vaker zie: personalisatie op kleine schaal. Liever een kleinere oplage, maar wél eentje die binnenkomt – persoonlijk, op maat, op het juiste moment. Het maakt van een giveaway een gebaar. En daar zit de waarde. Daarnaast merk ik dat emotie steeds vaker wint van pure functie. Wat raakt, blijft hangen. Het gaat niet alleen meer om wat een artikel doet, maar vooral om wat het uitdrukt. Dat vraagt iets anders van ons. We moeten beter luisteren. Creatiever zijn. Durven loskomen van die klassieke reflex om een catalogus open te slaan en iets ‘leuks’ aan te kruisen. En ja, we gaan ook aan de slag moeten met AI. Niet als gimmick, maar als tool die écht iets kan betekenen – in ontwerp, in personalisatie, in inspiratie. Mits we het slim inzetten, wordt het geen bedreiging maar een verrijking. Geen vervanger van creativiteit, maar een versneller ervan.”
Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van het jaar?
“Als ik vooruitkijk naar de tweede helft van het jaar, dan verwacht ik weer die typische versnelling. De eerste maanden zijn vaak aftastend, maar vanaf september zie je ineens beweging. Bedrijven willen dan zichtbaar zijn, relaties versterken, impact maken. Eindejaar acties, events, employee engagement… het wordt concreet. Wat ik vermoed dat ook groeit: de vraag naar ‘bewezen producten met een twist’. Niet iets nieuws om het nieuw zijn, maar iets herkenbaars dat slim is herverpakt of inhoudelijk is verdiept. Een powerbank die een verhaal vertelt. Een notitieboekje dat bij elke aankoop een boom plant. Klassiekers, maar dan met een ziel. En eerlijk? Ik voel dat kwaliteit eindelijk weer voorrang krijgt op kwantiteit. En dat sluit naadloos aan bij hoe wij werken. Dat geeft hoop en energie.”
Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening?
“Die zit voor mij in dat moment waarop een idee landt. Wanneer je voelt: ja, dit klopt. Voor dat merk, die boodschap, dat publiek. Dat ene knikje, dat glimlachje via Teams, of een simpel zinnetje in de mail: “Dit is precies wat we zochten.” Dáár doe ik het voor. En ook in het proces erna. Van idee naar iets tastbaars. Van een schets naar iets dat mensen vasthouden, gebruiken, onthouden. Iets dat iets doet. Al is het maar een glimlach. Of een goed gesprek. Uiteindelijk draait het voor mij om betekenis geven aan iets wat op het eerste gezicht ‘zomaar een artikel’ lijkt. Als dat lukt, voelt het geen seconde als werk. Wat ook voelbaar is: de keten kraakt. Leveranciers zitten krap. Grondstoffen zijn grillig geprijsd. Goede mensen zijn moeilijk te vinden. De verwachtingen zijn torenhoog – het moet sneller, duurzamer, creatiever – terwijl de omstandigheden net lastiger zijn dan ooit. En daarom proberen wij juist nu de verbinding te houden. Meedenken. Samen ademen. Want echte samenwerking toont zich niet als alles
vanzelf gaat, maar als het begint te wringen.”
Zonder welk merk kun je niet?
“Misschien niet echt een merk, maar ik ben zeer gehecht aan mijn pilates-lessen.”
Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken?
“Laat mij tegenwoordig maar slapen. Ik ben intussen bijna vijftig – ik heb m’n nachten genoeg gegeven aan lastminute, brandjes en ideeën die ’s nachts ineens héél dringend leken. Tegenwoordig geloof ik veel meer in ‘frisse kop, helder hoofd’. Oplossingen komen ’s morgens vaak beter binnen dan om drie uur ’s nachts. De wereld vergaat zelden tussen middernacht en zes uur. En als dat tóch zo is? Dan mag iemand anders die cape aantrekken. Geef mij maar rust, overzicht en een goeie koffie – dan kom ik er wel.”
Jeroen Kasteel – Premium Square
‘Standaard is gewoon niet mijn ding’
Welke trend of ontwikkeling is in jouw ogen onontkoombaar voor de branche?
“Niet verrassend: duurzaamheid. En de wens om meer ‘Made in Europe’ te produceren. Dat hoor ik echt steeds vaker van klanten. Alleen, ik houd me binnen Premium Square bezig met Premium Source; mijn tak van sport draait om custom-made producten, en daarvan komt zo’n 90 procent uit China, zeker op het gebied van elektronica. Je kúnt het soms wel in Europa laten maken, maar dan is het vaak veel duurder – en dan haken klanten ook weer af. Ik heb dus niet direct een oplossing voor de Made in Europe-vraag, maar ik verwijs dan wel door. Wat duurzaamheid betreft: daar ben ik al veel langer mee bezig. Ik was vijftien jaar geleden al op zoek naar duurzame producties, toen de vraag er amper was. Daardoor heb ik nu een netwerk van fabrikanten die écht goed zitten op dat vlak. Dus als het gaat om verantwoord produceren, kan ik goed mee in de vraag van vandaag.”
Wat zijn je zakelijke verwachtingen voor de tweede helft van dit jaar?
“Voor het eerst sinds ik voor mezelf werk focus ik me weer op de kerstpakkettenmarkt. In februari stond ik op de Kerstpakkettenbeurs en ik had daar twee top-producten die goed scoorden. Eén daarvan is een custom-made bordspel. Het andere is een lijn kerst-ornamenten, helemaal custom. Daar was ik zelfs de enige mee op de beurs, en het sloeg enorm aan. We krijgen er via Premium Square zóveel aanvragen op dat ik durf te zeggen: dit kan heel groot worden. Tegelijkertijd ben ik ook niet blind voor de realiteit. Ik hoor van klanten dat het pittig is, dat er betalingsproblemen zijn. Dus ik ben enerzijds positief, maar ook realistisch: het kan alle kanten op. Maar ik ga er inieder geval vol voor.”
Uit welk aspect van je werk haal je de meeste voldoening?
“Ik ben ooit voor mezelf begonnen omdat ik niks meer voelde bij standaard relatiegeschenken met een logo erop. Wat ik nu doe, is maatwerk. Iets creëren waarvan de klant zegt: dit is écht van ons. Het mooiste is als je via de tussenhandel hoort dat de eindklant helemaal lyrisch is. Dan heb ik m’n werk goed gedaan. Ik vind het leuk om net even verder te kijken, om te zoeken naar iets bijzonders. De kracht van China is dat je er bijna alles kunt laten maken – dus waarom zou je dan gaan voor het zoveelste standaard flesje, als je ook iets unieks kunt ontwikkelen? Daarmee bied je je klant iets onderscheidends én geef je ze de kans om marge te maken. Win-win, toch?”
Zonder welk merk kun je niet?
“Serengeti. Dat is mijn zonnebrilmerk. Niet de goedkoopste, maar ik zweer erbij. Ik heb vrij gevoelige ogen, dus een goede zonnebril is voor mij onmisbaar. Ray-Ban heeft de naam, maar Serengeti heeft de kwaliteit. Ik heb inmiddels al meerdere mensen in m’n omgeving ermee ‘besmet’. Als je er eenmaal eentje hebt gedragen, wil je niet meer terug. Zeker als je veel buiten bent of veel op de weg zit, zoals ik.”
Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken?
“Padel. Ik was een van de eerste 250 spelers in Nederland. Ik speel zo’n drie keer per week. Het spel is snel, energieken sociaal. Niet zo technisch als tennis, maar er zit veel meer vuur in. En het groeit nog steeds hard in Nederland, alleen jammer van het tekort aan banen. Helaas ben ik al te oud om er echt in te excelleren. Maar als ik nu een jaar of achttien was, dan zou ik er echt volle bak voor gaan. Want ik vind het het mooiste spelletje wat er is.”