De trend van het stijgende aandeel van acties in de omzet is gekeerd. Vorig jaar werd een record van 16,5 cent van iedere euro in supermarkten uitgegeven aan aanbiedingen, maar dit jaar stijgt dat percentage niet verder.
De actiedruk steeg tussen 2008 en 2010 van 11,5 cent naar 16,5 cent. ‘We dachten dat dit percentage dit jaar nóg verder omhoog zou gaan, maar verrassend genoeg gebeurt dat niet,’ aldus Joop Holla (GfK) onlangs in het AD. Ook EFMI herkent de trend dat spectaculaire aanbiedingen minder goed werken. ‘Aan het begin trekt zoiets veel aandacht, maar het nieuwtje raakt er vanaf.’
Thema-acties
Volgens Holla zoeken supermarkten daarom steeds meer hun heil in thema-acties, zoals de Disco’s van PLUS en de Knuffels van Super de Boer. ‘Die kunnen een rage veroorzaken. Maar dan moet je wél blijven verrassen. Albert Heijn was met zijn derde voetbalplaatjesactie duidelijk minder succesvol dan met de eerste twee.’