Aan Nederlandse adverteerders worden zeer snel beperkende regels op het terrein van sales promotion opgelegd. Zonder oog voor de adverteerders in de ons omringende landen, die hiermee in een betere concurrentie positie dreigen te komen. Dit stelt mr Alexander Singewald, juridisch expert op het gebied van sales promotion en direct marketing, in de komende PromZ Magazine. Het betreft de Code promotionele kansspelen en het inruilen van het ”country-of-origin” principe voor het ”country-of-destination” principe.
Singewald: ”Het Ministerie van Justitie houdt zich tegenwoordig ook bezig met zelfregulering. Het wordt zelfregulering genoemd, maar is in feite verkapte regelgeving of om het netjes te zeggen: geconditioneerde zelfregulering. Het gaat om de komende Code promotionele kansspelen. Deze Code laat kleine kansspelen toe, maar kent wel een maximum aan de prijzenpot van € 100.000,-. Verder mag een dergelijke actie slechts eenmaal per jaar per organisatie, product of dienst worden georganiseerd.”
Het ”country-of-origin” principe is ingeruild voor het ”country-of-destination” principe.
Dit houdt in dat een grensoverschrijdende promotionele actie in overeenstemming dient te zijn met de regelgeving in het land waar de actie wordt ontvangen.
”Het ”country-of-destination” principe draagt niet bij aan één vrije Europese markt. Er zal nog steeds rekening dienen te worden gehouden met lokale wetgeving. De mogelijkheid van de uniforme pan-Europese actie is hiermee in de kiem gesmoord. Had de Europese commissie het bedrijfsleven willen stimuleren op de Europese markt dan had zij het ”country-of-origin” principe niet moeten schrappen, maar moeten vastleggen in deze regelgeving,” aldus Singewald.