Een paar weken terug ontvingen distributeurs in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland een anonieme brief waarin werd beweerd dat Giving Europe voorbereidingen trof om in die landen direct te kunnen gaan. De supplier zou bedrijfs- en emailadressen van eindklanten hebben verzameld om ze via catalogi en een webshop rechtstreeks te kunnen benaderen. ‘Volstrekte onzin!’ aldus de reactie van ceo Stef van der Velde.
‘Dit is absoluut niet aan de orde,’ stelt Van der Velde. ‘Alle suppliers weten dat ze heel vertrouwelijk moeten omgaan met gegevens van klanten van hun klanten. Dat doen wij uiteraard ook. Anders zouden we toch in onze eigen voet schieten?’
Giving Europe heeft experts en advocaten aan het werk gezet om uit te zoeken wie de anonieme brief met de aantijgingen heeft geschreven en verstuurd. Van der Velde: ‘Volgens de geconsulteerde deskundigen is zo’n laffe, anonieme actie doorgaans het werk van een concurrerend bedrijf. Als een en ander helder is, zullen we niet aarzelen om vervolgstappen te nemen.’
Moraal
Van de distributeurs in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland die de brief hebben ontvangen, hebben 130 zich tot Giving Europe gewend. Maar, zegt Van der Velde, Giving Europe heeft niets gehoord van andere suppliers. ‘Ik vind dat opvallend en teleurstellend, want het kan niet anders dan dat ze deze merkwaardige brief gezien hebben, of ervan hebben gehoord.’
Meer in PromZ Vak nr 2, die in juni verschijnt.