Stakingen: Voor onze branche niet zo verkeerd - Promzvak

Stakingen: Voor onze branche niet zo verkeerd

Een stakingswet hebben we hier niet. Die is ook niet nodig, want in Nederland geldt het Europees Sociaal Handvest. Daarin staat dat je als werknemer mag staken als werkgevers en vakbonden het niet eens worden over de inhoud van de cao. Aangezien een hoop cao’s na lange onderhandelingen (nog) niet rond zijn, zien we steeds meer stakingen. Onder meer in de zorg, het openbaar vervoer en ga zo maar door.

Geen ergernis over stakingen in onze branche. Want kijk maar eens hoeveel actiemateriaal er wordt gebruikt. En drie keer raden wie die producten levert? Hoog tijd dus om Nederlands grootste vakbond FNV een aantal vragen voor te leggen over de materialen. Peter de Jong – Smit, traffic coördinator bij FNV geeft antwoord.

Kopen jullie dit centraal in?

Wij kopen zoveel mogelijk centraal in. Afhankelijk van de omvang en grote in samenwerking met de afdeling inkoop. Bij kleinere acties in de sectoren wordt soms decentraal ingekocht. Het gaat dan om kleinere aantallen en iets wat gericht is op een specifieke actie, het betreft dan afwijkend promo en/of actiemateriaal.

Wat zijn de inkoop eisen (wordt er bijvoorbeeld rekening gehouden met duurzaamheid etc.)?

De FNV heeft zijn eigen algemene inkoopvoorwaarden en inkoopbeleid. Kwaliteit, veiligheid, gezondheid en milieu en daarmee duurzaamheid is daar zeker onderdeel van en niet geheel onbelangrijk voor de FNV goed werkgeverschap. De inkoop van de standaard actie en promomateriaal doen we bij voorkeur 1 keer per jaar en wordt bij meerdere leveranciers uitgezet.

Wat zijn de meest populaire producten?

Hierin is een onderscheid van actie en promomaterialen. De actiematerialen zijn standaard items zoals de hesjes, mutsen, sjaaltjes en vlaggen. Hiervan hebben we een minimale voorraad en bestellen we grote aantallen. Van de promomaterialen wordt er jaarlijks gekeken wat nodig is en wordt er een uitvraag gedaan of er nog aanvullende wensen zijn. De items die al jaren onderdeel uitmaken van de promomaterialen zijn pennen, flesopeners en winkelwagenmuntjes en pepermuntrolletjes. Deze worden aangevuld met telefoonhouders, zadelhoesjes en bijvoorbeeld fietslampjes. De laatste items kunnen wisselen afhankelijk van de vraag.