Snoepreclames in de ban - PromZ Vak

Snoepreclames in de ban

In de serie maatregelen tegen overgewicht bij kinderen wordt nu voorgesteld om snoepreclames, gericht op kinderen tot 12 jaar, uit te bannen. Supermarkten zouden chips, chocola, en snoepgoed niet meer op ooghoogte van kinderen bij de kassa mogen presenteren.

Dit zijn enkele van de plannen die de opstellers van het Convenant Overgewicht aamstaande dinsdag presenteren aan minister Klink (Volksgezondheid). ‘De aanval op overgewicht moet harder worden ingezet,’ vindt voorzitter Paul Rosenmöller. ‘Anders lukt het niet het groeiend aantal volwassenen en kinderen met overgewicht te keren.’ 

Het Convenant Overgewicht is in 2005 in het leven geroepen door afgevaardigden van onder meer de overheid, voedingsindustrie, werkgevers, zorgverzekeraars en de sportwereld. Doel is het aantal te dikke volwassenen vanaf 2010 niet meer te laten stijgen. In 2006 was 46,5 procent van de Nederlanders te dik, in 2005 was dat 44,9 procent. Van de jongens tussen de 4 en 15 jaar is inmiddels 13,5 procent te dik en bijna 17 procent van de meisjes is te zwaar. 

Eenduidiger beleid 
De inspanningen van de stuurgroep hebben de trend niet kunnen keren. ‘Veel partijen zijn aan de slag gegaan met een eigen plan. In 2006 waren er zestig programma’s. Er is te weinig samenhang, er moet een eenduidiger beleid komen,’ aldus Rosenmöller.’ 

Onzinnig 
Hij wil afspraken maken met onder meer de ministeries, de vakbonden en het onderwijs. Hij doet bovendien een oproep tot zelfregulering bij het bedrijfsleven. ‘Sommige maatregelen zullen pijn doen. Maar over een paar maanden hoop ik bijvoorbeeld geen snoepreclames meer te zien voor kinderen tot 12 jaar.’ De VEA , de vereniging van communicatiebureaus, noemt de voorstellen ‘onzinnig’ 

(bronnen: de Volkskrant, VEA).