“FastEditor biedt (3D) software voor de aanvraag en verwerking van gepersonaliseerde promotionele producten. Veel branchepartijen zijn daarbij betrokken, want de voordelen lijken groot. “Alle spelers in de keten hebben hier profijt van”, aldus directeur Rick Molenaar.”
“De software van FastEditor stelt gebruikers in staat om logo’s of afbeeldingen te uploaden en direct te ervaren hoe die eruit zien op promotionele producten. Bovendien analyseert de software de bestanden die worden geüpload en maakt ze geschikt voor gebruik. Diverse handmatige checks en aanpassingen zijn niet meer nodig bij gebruik van Logo Editor en Photo Editor, de nu meest gebruikte tools van FastEditor. Door integratie van catalogi van suppliers kan de software bovendien duizenden producten tonen waarop het gewenste logo of ontwerp kan worden geprint.
FastEditor is opgericht door Rick Molenaar, Hans Osnabrugge en Bjorn Bos. Molenaar heeft al jaren ervaring in de markt voor gepersonaliseerde producten. Osnabrugge is een ondernemer met fintech en mobile als specialiteiten en Bos was onder meer verantwoordelijk voor de fotoproduct-software van Hema. Een complementair team dat volgens Molenaar vooral een oplossing wil bieden voor spelers in de markt voor gepersonaliseerde producten die meer rendement willen behalen door procesoptimalisatie.
Meer dan visualisatie
“Aan de ‘voorkant’, de gebruikerskant, oogt Logo Editor als een visualisatietool””, vertelt Molenaar. “Dergelijke tools zijn natuurlijk niet nieuw, daar bestaan er al aardig wat van. En ook al denk ik dat onze software beter visualiseert dan de tools van andere partijen, is dat niet waar de echte winst in zit. Wij denken uit ervaring en in contact met de branche na over de hele workflow die bij het personaliseren van producten komt kijken. Zo hebben we ervoor gezorgd dat Logo Editor automatisch kan vectoriseren. Daarmee krijgt een low res full color logo een hoge kwaliteit. Voorheen werd een logo of ontwerp door een klant geüpload waarna het productieteam daarmee aan de slag ging. Het werd op het gewenste product geplaatst en er volgde een drukproef. Er gingen mails naar de klant met een PDF, er volgden vragen voor goedkeuring of feedback. Vervolgens werden aanpassingen voorgesteld en werd daar weer over gemaild, enzovoort. Uiteindelijk ging er een drukbestand naar de leverancier die dan meestal ook weer een check deed om zeker te zijn dat alles goed zou gaan. Bij elkaar een heleboel stappen die met gebruik van onze software overgeslagen kunnen worden.”
Tijdbesparing en betere marge
Molenaar legt beknopt uit waar de software van FastEditor verder toe in staat is en wat daar de voordelen van zijn: “Onze tool herkent kleurenspecificaties en waarden van bestanden, matcht die met mogelijke producten en toont de te verwachten resultaten in 3-D. De kwaliteit van bestanden wordt indien mogelijk geoptimaliseerd waarna een kant-en-klaar drukbestand kan worden aangemaakt waar een leverancier meteen mee aan de slag kan. Dat alles verloopt soepel en vlot. De vermindering van stappen in het proces om tot een gepersonaliseerd product van goede kwaliteit te komen, levert veel tijdsbesparing op. Daar hebben aanvragers van promotionele producten profijt van, maar spelers in de keten nog meer. Zeker nu we zien dat er steeds meer flexibiliteit wordt gevraagd en de besteleenheden vaker laag zijn. Als je voor een order van 100 euro al die handelingen niet hoeft te verrichten, is dat uiteraard veel beter voor de winstmarge. Print on demand voor scherpe tarieven wordt hiermee interessanter.”
Werken voor én met branche
De SaaS-oplossingen van FastEditor zijn in nauw overleg met branchespelers tot stand gekomen. Een andere manier was volgens Molenaar niet mogelijk. “Eerst hadden we de goede visualisatiesoftware ontworpen. Daarbij ontstond het idee om de procesproblemen aan de ‘achterkant’ op te lossen. Dus dat er een catalogus ontsloten moest worden met producten van leveranciers. En dat bestanden die worden geüpload ook op al die producten getoond kunnen worden zoals de te verwachten eindresultaten eruit gaan zien. We hadden die zaken aanvankelijk alleen in ons hoofd en moesten uitvinden of het echt kon. Daarbij wilden we rekening houden met wensen van eindgebruikers, die van distributeurs en van leveranciers. En dan maar kijken welke technologie er ingebouwd moest worden om tot de optimale tool voor gebruik te komen. In samenwerking met testpartners hebben we heel veel data geanalyseerd, oplossingen bedacht, software ontworpen en getest. Met behulp van veel input en feedback uit de branche is er uiteindelijk een uniek product ontstaan dat echt oplossingen biedt.”
Suppliers en distributeurs
FastEditor heeft inmiddels de producten van de meeste grote Europese suppliers geïntegreerd binnen de software (zie kader). Molenaar: “De volgende stap is om wat meer specialistische partijen toe te voegen met een product dat buiten de focus van de marktleiders ligt. Daarnaast richten we ons op de distributeurskant. Momenteel zitten we in de afrondingsfase van integratie met Promidata. Als die is voltooid, krijgen tot 300 webshops die bij hen zijn aangesloten toegang tot onze editor. Er zijn daarnaast enkele tientallen andere distributeurs waarmee de koppeling met hun website is of wordt gelegd. Richting het einde van het jaar hopen we op dat vlak goede resultaten te boeken.””
“Suppliers waarvan producten zijn geïntegreerd door FastEditor:”
• PF Concept
• XD Connects
• Clipper
• Safsira
• BIC
• Goldstar
• Solo midocean
• Makito
• YourSurprise
• Toppoint
• Texam
• midocean
• BQS Textiles
• Ayano Direct
• Digital On Demand
• Promoplants
• Greengiving”
Abonnement naar behoefte
FastEditor biedt verschillende abonnementen aan voor het gebruik van de beschikbare editors voor e-commerce. Kleinere spelers kunnen voor 100 tot 300 euro per maand gebruikmaken van Logo Editor. Daarvoor krijgen ze toegang tot zo’n 100.000 bedrukbare producten in de catalogus plus de belangrijkste functionaliteiten van de tool. Middelgrote partijen betalen meer en krijgen daar een hoop extra’s voor. Zij kunnen onder andere de editor in eigen huisstijl tonen, eigen producten toevoegen en gebruikmaken van een cross sell module waarbij meer producten onder de aandacht worden gebracht bij de eindklant. Er is ook nog een abonnement voor partijen die helemaal nieuw zijn in e-commerce voor promotionele producten en de opzet en het management van hun business in goede handen willen geven. Zij betalen voor een full service-abo het meest, maar krijgen daarvoor volledige begeleiding terug van het opzetten van een website tot aan het drukken van bestelde producten via de editor. De abonnementen voor Photo Editor zijn vergelijkbaar en kosten iets meer, op die voor full service na.
Presentatie tijdens The Supplierdays
Tijdens The Supplierdays is FastEditor aanwezig als exposant. Molenaar vertelt dat er hard wordt gewerkt om op de beurs de volledig geïntegreerde workflow binnen de software te demonstreren, van logo-upload tot bestelling. “Daarbij willen we bijvoorbeeld functionaliteiten als de cross sell module tonen. Wanneer een eindklant via de editor een logo invoert en er een product bij zoekt, levert dat de nodige datakennis op. De editor herkent de kleur van het product dat wordt opgevraagd en de kleurstelling van het logo. Op basis daarvan kunnen andere producten worden voorgesteld waarop het logo ook meteen kan worden geprojecteerd. Zo bouw je een gepersonaliseerde klantreis op waar ook de distributeur en leverancier van profiteren. We willen laten zien waar de tool toe in staat is en welke voordelen afnemers daarvan hebben.”
Volgende uitdaging ligt klaar
Molenaar en zijn collega’s zijn van plan om hun SaaS-oplossingen naar nog hogere niveaus te tillen voor de promotionele markt. Zo wordt FastEditor waarschijnlijk ook geschikt voor andere technieken dan print voor het personaliseren van producten. “Wij zijn bezig met het genereren van productieklare bestanden voor borduurwerk”, zegt Molenaar. “Daar zitten de nodige uitdagingen aan omdat het nu eenmaal om een heel andere techniek gaat dan drukwerk. Maar we denken dat we ook in dat verwerkingsproces veel handmatige handelingen kunnen automatiseren zodat zowel de klantreis als de marge voor de aanbieder verbetert. Onze hoop is om dit tijdens de PromZ Product Première in 2026 te kunnen tonen.”
Nieuwe standaard
FastEditor richt zich naast thuismarkt Nederland ook op andere landen. De software is meertalig en daardoor geschikt voor uitrol in vrijwel elk Europees land. De focusmarkten zijn volgens Molenaar momenteel Scandinavië, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en de VS. De ambitie van het bedrijf is om de branche voor promotionele producten te begeleiden naar een nieuwe manier van werken. “Wij denken dat door workflowautomatisering en een betere klantervaring de volledige keten erop vooruit gaat. Dat horen we ook terug in de reacties van eindgebruikers, distributeurs en suppliers. Op dit moment zijn wij waarschijnlijk de enige die hier complete software voor bieden. Toch zijn wij niet uit op een monopoliepositie. Sterker nog, we nodigen andere ontwikkelaars uit om ook met oplossingen te komen. Concurrentie is de driver voor nog meer innovatie. Laten we samen leren hoe alles nog beter kan en de branche daarmee verder vooruit helpen.”
FastEditor is tijdens The Supplierdays aanwezig voor het geven van demonstraties. Kijk op thesupplierdays.com voor alle info over de grootse vakbeurs van het najaar.
“De software automatiseert een heleboel stappen in het proces om tot een gepersonaliseerd product van goede kwaliteit te komen.”
“Print on demand voor scherpe tarieven wordt door het gebruik van deze tools interessanter.”
“Rick Molenaar: “Met behulp van veel input en feedback uit de branche is er uiteindelijk een uniek product ontstaan dat echt oplossingen biedt.”