De vakjury van de Esprix vond slechts één actiemarketingcampagne uit 2005 goud waard. Dit eremetaal ging naar de campagne Chatman van opdrachtgever Hi en bureau Lost Boys.
De Esprix is de vakprijs voor de beste sales promotion en direct marketing campagnes van het afgelopen jaar. De prijzen werden woensdag 10 mei uitgereikt. Er was elf maal zilver en 12 maal brons. Zo”n 550 vakmensen waren naar de uitreiking gekomen. Zij uitten nogal wat kritiek op het feit dat uit de vele inzendingen maar een campagne met goud werd onderscheiden en dat er relatief veel zilver en brons werd uitgereikt.
Zilver was er voor:
– UnileverÃÂ – Lowe & Draft,ÃÂ
– Heineken (Honcho)ÃÂ – TBWA Neboko/Aorta/Qi,
– Heineken (Amstel Ballenbar)ÃÂ – Doom & Dickson
– Citroën en AegonÃÂ – &KoenseSeverein,ÃÂ
– AkzoÃÂ – Van Walbeek Etc./Van Wanten Etc.,ÃÂ
– OogmerkÃÂ – Van Wanten Etc.,ÃÂ
– InterpolisÃÂ – L”eau,ÃÂ
– PostbankÃÂ – LeukWerkt,ÃÂ
– Hago NederlandÃÂ – Slot & Bos,ÃÂ
– Oxfam NovibÃÂ – Junior Advertising.
Brons ging naar:
– Van der MeulenÃÂ – Backbone Marketing,ÃÂ
– MasterfoodsÃÂ – X ingredient,ÃÂ
– EssilorÃÂ – Booster,ÃÂ
– Plus RetailÃÂ – Lowe & Draft,ÃÂ
– ABN AmroÃÂ – Downtown Actiemarketing,ÃÂ
– PostbankÃÂ – Keesie,ÃÂ
– FD MediagroepÃÂ – TBK/G2,ÃÂ
– Centraal Beheer AchmeaÃÂ – Rapp Collins,ÃÂ
– Leger des HeilsÃÂ – Only,ÃÂ
– Min. Van OnderwijsÃÂ – BVH,ÃÂ
– Ned. Rode KruisÃÂ – Publicis Dialog,ÃÂ
– Stichting HomeplanÃÂ – Great.