SESAMSTRAAT ZET IN OP MERCHANDISE - Promzvak

SESAMSTRAAT ZET IN OP MERCHANDISE

Om het hoofd te bieden aan populaire kinderhelden als K3, Teletubbies, Winnie the Pooh en Nijntje gaat Sesamstraat zijn merchandise flink opvoeren. De nieuwe licentiehouder Copyright Promotions Benelux brengt dit jaar 287 producten op de markt.De merchandise moet niet alleen de zichtbaarheid van Sesamstraat vergroten, maar ook een jubileum kracht bij zetten. Op 1 januari 2006 is Sesamstraat dertig jaar op de Nederlandse televisie. Vanaf september komen de nieuwe producten op de markt. Nieuw is dat ook typisch Nederlandse characters op de merchandise zullen figureren. Het gaat daarbij onder meer om Ieniemienie, Tommie, Pino en varkentje Purk. Producten met internationale characters als Bert & Ernie, Koekiemonster en Elmo zijn in Nederland al veel langer verkrijgbaar.

Copyright Promotions Benelux, dat onlangs na 28 jaar het licentie-agentschap overnam van EM.TV & Wavery, ontwikkelt onder meer ondergoed, kleding, lampen, bestek, tenten, Delfts Blauw, handdoeken en fotolijstjes. Ook komt er voor het eerst een boekenlijn met Nederlandse characters uit Sesamstraat. Daarnaast wordt gedacht aan foodproducten. Jannienke Mulder van Copyright Promotions wil nog geen concrete producten noemen, maar stelt wel dat het gezien de doelgroep alleen om gezonde voeding zal gaan.

De doelgroep van Sesamstraat is kinderen van twee tot vijf jaar. Daarnaast wil Copyright Promotions nieuwe doelgroepen aanboren. Zo komen er producten voor baby’s en zal een ”retrolijn” worden ontwikkeld voor tieners. Mulder: ”Uit onderzoek blijkt dat bepaalde characters uit Sesamstraat erg populair zijn bij tieners. Niet alleen Bert & Ernie, maar ook Koekiemonster en Elmo.” Voor deze doelgroep komt er onder meer Sesamstraat-kleding. Mulder denkt dat ook de detailhandel veel belangstelling zal hebben voor de nieuwe merchandise. ”Als Bert & Ernie erop staan is het goed, hoor ik vaak.”