Goed voorbeeld doet goed volgen. AH zette de trend. Nu kan de consument bij Deen supermarkten sparen voor pluchen boerderijvriendjes, bij Vomar voor BK-pannen en bij Spar voor Pyrex-pannen. Boerderijvriendjes hebben een educatief, duurzaam element en de pannen zijn zondermeer functionele premiums.
Functioneel en educatief zijn begrippen die in de promotionele productenbranche steeds vaker in de schijnwerpers staan, o.a. om te voorkomen dat consumenten en zakenrelaties producten ontvangen die ze niet willen of kunnen gebruiken en daardoor (te) snel in de afvalbak belanden, iets wat het promotioneel product, de gever en de branche geen goed doet.
Ook aanpalende vakgebieden haken erop in. Lees het uitgebreide artikel met de titel ‘Het kan wel op’ van actiemarketing- en retailspecialist Charles Borremans in de komende PromZ Vak nr 3. Hij schrijft: ‘De focus op vervuilende elementen in de retail zal alleen maar toenemen: verpakkingen, tasjes, premiums. Daarnaast spelen de productieomstandigheden ook een steeds grotere rol. Is dat allemaal zo erg? Nee, opdrachtgevers (fabrikanten en retailers), premiumleveranciers en bureaus zullen vaker de koppen bij elkaar moeten steken om de kwaliteit van de promotie te vergroten op basis van techniek, creativiteit, inhoud, (joint)partnerships en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Wat ‘old school’ premiums betreft: ja, het kan wél op. Voor ‘new school’ premiums lonkt een uitdagende toekomst.’
Slecht nieuws
Overigens zijn de pannenacties weer ‘slecht nieuws’ voor de kookwinkels, die waarschijnlijk weer minder zullen verkopen door deze acties van de supermarkten. Eerder was al bekend dat kookwinkels altijd last hebben van spaaracties voor pannen en andere kook- en keukengerei van supermarkten, zeker als AH zo’n actie houdt. Zo heeft Royal Delft in het eerste half jaar van 2017 behoorlijk omzet moeten inleveren, naar men zegt door de actie van Albert Heijn waarbij klanten konden sparen voor pannen van concurrent Villeroy & Boch.