Dit jaar geeft 73% van de bedrijven in Nederland een kerstpakket aan het personeel. Dat blijkt uit het onderzoek van marktonderzoekbureau IBT dat PromZ Magazine heeft laten uitvoeren bij het Nederlands bedrijfsleven.
In totaal gaf 73% van de ondervraagde bedrijven aan kerstpakketten aan het personeel uit te reiken, terwijl 20% dat ook deed richting relaties. Kostte in 2009 een kerstpakket voor het personeel gemiddeld 44 euro, in 2010 is dat gedaald tot gemiddeld 39,50 euro. Kerstpakketten voor relaties kostten gemiddeld 30 euro.
Eigen keuze pakketten
De ‘eigen keuze’ pakketten worden steeds belangrijker: in 46% van de kerstpakketten voor het personeel bevonden zich ‘eigen keuze’ mogelijkheden. Soms bestond het hele pakket uit een eigen keuze mogelijkheid, in andere gevallen ging het om een deel van het pakket waarbij de ontvanger zelf iets kon kiezen. In 2009 en 2008 was dit percentage nog maar 30%, er is dus sprake van een behoorlijke groei.
Duurzame producten
Uit het onderzoek blijkt, evenals vorig jaar, dat het internet niet vaak wordt gebruikt bij het zoeken naar en kopen van promotionele producten. In lijn met de ontwikkelingen krijgen bedrijven in hoog tempo steeds meer aandacht voor duurzame promotionele producten.
Het PromZ Opdrachtgevers Onderzoek vond begin november 2010 plaats bij 201 bedrijven. De gesprekken zijn gehouden met de voor premiums, relatiegeschenken en kerstpakketten verantwoordelijke inkopers van ondernemingen met 10 of meer personeelsleden.
Lees meer in PromZ Magazine nr 4 dat medio december uitkomt.