Wat herkennen distributeurs vooral van de resultaten van het brancheonderzoek dat PromZ Vak deze zomer liet doen? Wat komen ze nog meer tegen? We vroegen het een aantal distributeurs en suppliers.
De dip kwam in juni, zo stelt men. Zo zegt Douglas Ferwerda (Douglas John Enterprise): ‘We hebben een aantal opvallend grote orders gekregen, maar zagen in juni een kentering. De zomer was rustiger dan de bedoeling was en dat had vast te maken met het slechte economische nieuws. Klanten bevriezen hun budgetten weer.’
Linksdraaiende ganzelever
Nogal wat distributeurs noemen de steeds korter wordende beslistijden en steeds langer wordende betaaltermijnen van eindklanten – en de gevolgen ervan. Opvallend is ook dat men een revival ziet van het traditionele kerstpakket.
Martin de Vries (Amigo): ‘De kerstpakkettenhandel loopt wel door. Ik merk overigens dat klanten weer een ‘normaal’ pakket willen, met A-merken en artikelen waar ze iets aan hebben en die ze kennen. De tijd van de ‘linksdraaiende ganzelever’ is geweest.’
Joop van Veelen (Procomm): ‘Nu beginnen de orders voor kerstpakketten weer binnen te komen. Ook die vallen niet tegen. Werkgevers bestellen voor hetzelfde bedrag als vorig jaar, alleen willen ze minder ‘onzin’ in de kerstpakketten.’
Lees meer in PromZ Vak nr 3, die binnenkort in de bus valt.