Zolang je ethisch en verantwoord onderneemt, kan niemand je aanspreken op oneigenlijke concurrentie of marktsplitsing, vindt Ron Boer (Clipper en IGO-Post) als reactie op de discussie over de (on)wenselijkheid van het direct gaan van suppliers.
‘Er wordt gesproken over het boycotten van suppliers, die nieuwe afzetkanalen vinden of eindklanten rechtstreeks leveren,’ zegt Boer. ‘Wat mij betreft gaat het daar niet om. Het zowel bedienen van distributeurs als eindklanten is een normale marketingstrategie. Wij doen het hier en in de kantoorartikelenbranche, waarin ik eerder actief was, wordt ook met dit model gewerkt. En dat gaat prima, zolang je open en eerlijk bent en je verdiept in de ondersteuning en de behoefte die de distributeur heeft.’
Met Clipper en IGO-Post worden ook twee markten vanuit hetzelfde huis bediend. ‘Geen enkele distributeur kan ons betichten van oneigenlijk gebruik van deze twee kanalen,’ zegt Boer.
Lees meer in de komende PromZ Vak nr 1 van dit jaar.