Retailers zijn nog steeds te veel bezig met elkaar, met landjepik en met elkaar op prijs aftroeven. Dat zegt mede-eigenaar Fred Eikelenboom van retailbureau Han Snel in RetailTrends.
Zo is volgens hem in foodretail naar schatting 1,5 miljard euro weggespoeld aan kortingen. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat de consument niet loyaler is geworden, maar juist berekender. "Prijs is dus niet de oplossing," stelt Eikelenboom. De consument wil volgens hem liever ‘het juiste product’.
Big data
Er is te weinig aandacht geweest voor wat de klant van de retailer verwacht en of het assortiment nog wel bij de klant aansluit, vindt Eikelenboom. ‘Waar kun je met jouw product en de winkel de shopper raken?’ Daarbij moeten retailers gebruikmaken van big data, omdat gegevens daarmee veel sneller inzichtelijk zijn, stelt hij. ‘Maar met die uitkomsten moet je dan wel wat doen. Het vereist veel sneller acteren, maar ook durf om dingen te veranderen.’