Foodserviceketen La Place zegt op termijn te willen stoppen met het verstrekken van kortingsbonnen. Volgens oprichter Paul Bringmann van La Place werken coupons als een soort verslaving voor de consument, ‘maar leveren ze niet direct iets op voor de zaak’.
De kortingsbonnen zullen daarom op termijn helemaal uit het marketingarsenaal van de horecaformule verdwijnen, vertelt Bringmann in vakblad Out of Home Shops. ‘Consumenten moeten je ook zonder korting weten te vinden’, zegt hij.
Fastfoodketen KFC
Ook fastfoodketen Kentucky Fried Chicken wil het aantal voordeelcoupons terugdringen. Marketingmanager Bart de Kool van KFC zegt in hetzelfde artikel dat vooral hoge kosten hierbij een rol spelen. ‘Een verspreiding (‘drop’) kost zo twee ton.’
In hoeverre het rendement van die bonnen bovenop de reguliere omzet komt, is nog maar de vraag, stelt De Kool. KFC denkt erover om het aantal drops van drie naar twee op jaarbasis terug te brengen.