Q&A: 3 vragen, 12 antwoorden - PromZ Vak

Q&A: 3 vragen, 12 antwoorden

Q&A: 3 vragen, 12 antwoorden Begin april, vlak na afloop van Q1, stelde PromZ Vak 3 vragen aan 12 distributeurs. Hebben ze weer (meer) plezier in het werk? Wordt het geven van informatie over MVO richting eindklant belangrijker? Eindklanten op de PSI 2017, een goed of slecht plan? Een aantal antwoorden en uitspraken leest u hier.

Kunnen distributeurs weer met meer plezier aan het werk? Zijn klanten in een positieve mood?

Wim Sibum (Stracq): ‘Ik ga al elke dag met plezier aan het werk en heb de afgelopen perioden –ondanks dat de branche een moeilijke tijd heeft doorgemaakt- plussen kunnen realiseren. De klant heeft er weer zin in en dat zie ik terug. Ze durven weer meer te bestellen. Ik zie de komende tijd rooskleurig in.’

Bram Halters (Kop & Schouders):
‘Het ergste lijkt, voor de partijen die zich hebben kunnen aanpassen aan de nieuwe marktomstandigheden, achter de rug. Zo’n opleving geeft plezier omdat het allemaal weer wat makkelijker gaat. Diegenen met wie we een langere relatie hebben ervaren minder inkoopdruk en er is meer enthousiasme om promotionele artikelen in te zetten.’

Distributeurs lijken ‘ineens’ veel opener te zijn over MVO richting eindklant, bijvoorbeeld op hun websites. Een nieuw issue voor distributeurs?

Miklos Markovits (Interimage):
‘MVO wordt op veel manieren uitgelegd en geïnterpreteerd. Het is goed om meer openheid te creĆ«ren over hoe we zaken doen, maar er kan veel beter. Wat mij betreft bijvoorbeeld met de komst van een standaardnorm voor een MVO-audit voor fabrieken. Dat is goed voor de professionele uitstraling van de branche naar de klant toe, maar ook richting China om te laten weten wat we willen.’

Eindklanten op de PSI 2017? Een goed of slecht idee?

Ton Löbker (Compacon):
‘Ik zie het besluit van PSI om eindklanten toe te laten als een kans. Uiteindelijk gebeurt het op uitnodiging van de distributeur en wij kunnen dan ook een extra toegevoegde waarde bieden naar onze klanten. Tenslotte biedt de PSI met deze beurs een prachtig platform om ook de eindklant te laten zien dat we een professionele industrie zijn, ik onderschrijf dan ook de mening van de PSI dat het goed is voor het imago van ons vak.’

Stephan van Caulil (Benito):
‘Ik vind het een verkeerd signaal. De leveranciers die zich er presenteren acteren natuurlijk in een ander gedeelte van de bedrijfstak dan de distributeurs. Als je eindklanten toelaat versterkt dat de focus op het product – een ontwikkeling die zich nu al te veel in de branche laat zien – in plaats van op de communicatie.’

Lees meer in PromZ Vak nr 2, die binnenkort verschijnt.