Vanaf november gaat PSL Europe weer voorraad houden in Europa in plaats van in China. Zo kan PSL Europe de prijs verlagen en voldoen aan de vraag naar kortere levertijden. PSL Europe werkt hiertoe samen met het Duitse elasto form.
Gedecoreerde producten waarbij een langere levertijd geen probleem vormt, blijft PSL Europe verzenden middels zijn Factory Direct vanuit China. Voor de korte levertijden van gedecoreerde producten werkt PSL Europe voortaan vanuit voorraad in Europa, om precies te zijn Duitsland. PSL Europe is een samenwerking aangegaan met elasto form en maakt gebruik van de diverse magazijnen, inhouse printing (elf decoratietechnieken) en de logistieke (verzend)diensten van elasto form in Duitsland. Beide bedrijven overlappen elkaar niet wat betreft producten, aldus Martijn Verwaal (PSL Europe).
Prijsdaling
Naast snelheid, brengt de samenwerking met elasto form ook prijsdaling met zich mee, licht Verwaal toe. ‘De afgelopen 5 jaar leverden we vanuit voorraad of af fabriek in China. Door het invliegen waren de kosten erg hoog en afhankelijk van de aansluiting op de zendingen was onze levertijd, inclusief bedrukking, minimaal 2 weken. We kopen onze voorraad nu rechtstreeks in bij de fabrieken in China: ons kantoor in Hong Kong zit hier niet meer tussen, ook niet qua kosten. Vervolgens verschepen we per zeevracht naar het magazijn in Duitsland en kunnen we uiteindelijk leveren binnen 3 tot 5 werkdagen. De prijsdaling rust dus op 2 pijlers, namelijk zeevracht versus luchtvracht en het schrappen van onze tussenlaag in Hong Kong,’ licht hij toe.
Met deze veranderingen, zegt Verwaal, sluit PSL Europe aan op de heersende trend in de productenbranche van full service inclusief decoreren, kortere levertijden en hoge eisen op het gebied van compliance. PSL Europe gaat ook de customer service teams versterken en centraliseren in Nederland.