Met iets meer exposanten en nagenoeg eenzelfde aantal bezoekers als vorig jaar, kijkt de organisatie van de PSI tevreden terug op de 53ste editie van de beurs, die dit jaar plaatsvond van 7 tot en met 9 januari in Düsseldorf.
Er waren dit jaar 16.290 bezoekers (16.234 in 2014) en 873 exposanten (852 in 2014) waaronder weer ‘ouwe getrouwen’ als MOB, PF Concept, Senator, Macma en Promodoro. Hun terugkeer is een van de tekenen dat de branche 2015 met vertrouwen tegemoet ziet, aldus PSI-director Michael Freter in zijn openingsspeech. Dit vertrouwen blijkt volgens hem ook uit de uitkomsten van een onderzoek onder 736 PSI-leden, zowel suppliers als distributors. In vergelijking met 2014 verwacht 61 procent van hen in 2015 omzetgroei te realiseren, 30 procent verwacht een gelijkblijvende omzet, de resterende 9 procent gaat uit van minder omzet.
Duurzaamheid
Uit het onderzoek, aldus de PSI, komt ook naar voren dat inmiddels 60 procent van de leveranciers in de promotionele productenbranche duurzaamheid een belangrijk thema vindt. Aanleiding voor de PSI om een PSI Sustainable Award te lanceren en, in het verlengde van de aandacht voor duurzaamheid, samen met het Duitse GWW (Gesamtverband der Werbeartikel-Wirtschaft) meer aandacht te vragen voor het thema compliance. Meer duidelijkheid in wet- en regelgeving kan voorkomen dat leveranciers onnodig veel geld uitgeven door een overdreven voorzichtig compliancebeleid, aldus Michael Freter en GWW-voorzitter Patrick Politze.
De GWW wordt een ‘nieuwe’ overkoepelende branchevereniging waarin de individuele organisaties (AKW, bwg en BWL) die in Duitsland actief zijn op het gebied van promotionele producten, samengaan. De ‘nieuwe’ GWW, die met enkele maanden officieel rond moet zijn, richt zich ook op eindgebruikers, media en de politiek. Gezegd wordt dat de GWW ook Europese aspiraties heeft.