De PSI, de Europese beurs voor de promotionele productenindustrie die plaatsvond van 10 tot en met 12 januari, ademde een positieve sfeer uit, zowel bij suppliers als bij distributeurs. Volgens opgave van de organisatoren waren er dit jaar 18.094 bezoekers (16.810 in 2016) en 988 exposanten (932 in 2016) uit bijna 40 landen. De Klantendag was een matig succes.
De Klantendag (de laatste beursdag, waarop distributeurs hun eindklanten konden meenemen naar de PSI) leidde de afgelopen maanden tot nogal wat ophef, vooral onder distributeurs, en met name distributeurs in Nederland. Men vond het ongepast en onverstandig om van de PSI een ‘open concept’ te maken. Slechts een kleine groep Nederlandse distributeurs nam hun klanten een aantal uren mee naar de beurs en hun suppliers. Nogal wat Nederlandse distributeurs stelden dat ze hun klanten wel hadden geïnformeerd over de mogelijkheid op hun uitnodiging de PSI-beurs te bezoeken, maar dat er weinig animo voor was. ‘Daar heb ik jou toch voor,’ was het ‘rake’ antwoord van vele eindklanten.
Een ware invasie van eindklanten bleef uit, en ebde in de middag al weg. Maar al met al bezochten ruim 1700 (voornamelijk Duitse) eindklanten de beurs. Verwacht wordt dat de Klantendag volgend jaar weer op het programma staat. De PSI 2018 vindt plaats van 9 tot en met 11 januari.
Aantrekkende markten
De PSI meldt verheugd dat er weer meer distributeurs uit diverse landen (57% internationale bezoekers) de beurs bezochten, ‘een bewijs dat de meeste Europese markten weer aantrekken’. Uit onderzoek van de PSI onder 1958 suppliers en distributeurs in belangrijke Europese landen wam naar voren dat het de promotionele productenindustrie in de komende 5 jaren goed zal vergaan. De meerderheid van suppliers (87%) en distributeurs (84%) rekent op een positieve omzetontwikkeling. Vorig jaar werd in eenzelfde onderzoek gesproken van zo’n 10% omzetgroei in de komende jaren.