Met PromZ.live Zuid introduceert uitgeverij Het Portaal in 2022 een nieuw concept voor haar eindklantenbeurs. De tot regionaal inspiratie-event voor sales en marketing getransformeerde beurs gaat meer opdrachtgevers trekken, is de overtuiging van organisator John Michael Swaab.
PromZ.live wordt een bredere vakbeurs voor een beperkter gebied. De bezoekersenquête van editie 2021 en een open discussie met een aantal vaste exposanten vormde de basis van een nieuw beursconcept.
De beurs voor tastbare marketing transformeert in 2022 naar het inspiratie-event voor sales en marketing. Daarnaast zet organisator Het Portaal Uitgevers in op regionale edities van haar beurs die voorheen landelijk was.
Dat laatste corrigeert directeur-eigenaar John Michael Swaab direct: “We hebben PromZ.live en daarvoor PromZ Event altijd neergezet als een nationale beurs, maar uit analyse van de bezoekersgegevens blijkt dat zo’n tachtig procent binnen een straal van 30 kilometer van de beurs kantoor houdt. Het maakt niet uit of we de beurs in Utrecht, Rotterdam of Amsterdam organiseerden. De ‘need to visit’ is bij onze bezoekersdoelgroep te laag om een halve dag van het werk te zijn.”
“Zeker nu mensen buiten hun dagelijkse werk om steeds minder tijd hebben en lokaal de trend van dit moment is, is dit het moment om de koe bij de horens te vatten.”
Kansrijke doelgroep
Door PromZ.live nu te profileren als regionale beurs kan hij de marketinginspanning volledig richten op de meest kansrijke doelgroep.
Swaab: “We hebben onze beurs altijd landelijk vermarkt. Dat is deels zonde van de investering in tijd en geld als de conclusie is dat de meeste bezoekers uit de omliggende regio komen.”
“Daarbij is onze ervaring dat landelijke media maar matig geïnteresseerd zijn om aandacht te besteden aan zo’n specifieke vakbeurs. Regionale media staan daar veel meer voor open.”
“Hetzelfde gaat op voor netwerkorganisaties en vakverenigingen. We zetten nu vol in op lokale media en netwerkclubs.”
Verbreding aanbod
Daarnaast moet verbreding van het beursaanbod PromZ.live hoger op de agenda zetten bij de doelgroep.
Een doelgroep die van zichzelf ook zeer divers is zo blijkt uit de jaarlijkse marktonderzoeken van PromZ. De aanschaf van promotionele producten en relatiegeschenken kan in handen liggen van een marketeer, inkoper, HR-medewerker, directiesecretaresse of directeur-eigenaar en dat is nog maar een algemene greep uit de geregistreerde functieprofielen.
Deze mensen zijn voor veel meer zaken verantwoordelijk dan alleen ‘tastbare marketing’ en daar speelt de beursorganisator op in door meer verschillende aanbieders op de beurs te presenteren. Te denken valt aan reclame-adviesbureaus, print&sign-bedrijven, evenementenbureaus, dienstverleners op het gebied van hospitality, fulfillmentbedrijven, leveranciers van werkkleding en digital marketing bureaus.
Swaab: “Zowel uit de bezoekersenquête als een open discussie met een aantal van onze vaste exposanten kwam deze behoefte aan verbreding naar voren. Dus dat is voor ons een belangrijk speerpunt. Ik schat in dat zo’n 40 procent van de beursvloer bevolkt zal worden door de nieuwe exposantengroepen.”
Belang benadrukken
Bijzonder is dat in de ondertitel van de beurs ‘Sales’ is verschenen. Volgens Swaab is hiervoor gekozen om duidelijk te maken dat veel producten en diensten op de beurs niet alleen helpen om een merk te promoten of relaties te bestendigen, maar ook echt salestools zijn. “In plaats van korting te geven, is het veel effectiever om een premium bij de aankoop te geven. Dat kost je geen omzet en werkt juist verkoopbevorderend. Het is niet voor niets dat de supermarkten gevuld zijn met promotionele acties. Daar kunnen b2b-bedrijven nog veel van leren.”
“Daarnaast moeten we als sector ook het belang van interne marketing blijven benadrukken. Door het toevoegen van onder meer workwear, events en kerstpakketten in het exposantenaanbod kunnen we die boodschap naar de opdrachtgever toe versterken.”
Collectieve verantwoordelijkheid
En inspiratie-event? Is dat het welbekende sausje of denkt de beursorganisator dat waar te kunnen maken?
“Uit het bezoekersonderzoek blijkt dat er veel te weinig gebeurt op de beurs. We zijn met zijn allen gewoon te passief geweest. Het is vooral een collectieve verantwoordelijkheid om voor meer reuring op de beursvloer te zorgen, dus dat gaan we ook extra onder de aandacht brengen bij onze exposanten.”
“Wij hebben op de beursvloer een aantal prominente plekken gereserveerd waar de bezoeker inspiratie kan vinden. De invulling kan door exposanten of door onszelf worden gedaan. Uitgangspunt is dat het interactief is en dat de bezoeker er iets van kan leren of kan doen.”
“Daarnaast komen er in ieder geval twee inhoudelijk sterke seminars: één voor HRM/office-managers en één voor marketing/sales-managers. En daar waar er behoefte is kunnen we voor specifieke netwerkclubs of vakverenigingen er een netwerkbijeenkomst van maken.”
“Maar ik blijf benadrukken dat iedere exposant hoort bij te dragen aan het creëren van een dynamisch event. Dat hoeven niet altijd grote dingen te zijn. Alle kleine beetjes bij elkaar zorgen dat PromZ.live echt gaat leven bij de opdrachtgever.”
Dynamische regio
Het masterplan omvat drie edities van PromZ.live: Zuid, Midden en Noord. In 2022 staat alleen PromZ.live Zuid op de agenda. Om precies te zijn op 12 mei in het Autotron in Rosmalen.
Het idee is om de drie edities in de toekomst kort achter elkaar te laten plaatsvinden, in een tijdsbestek van twee of drie weken. Om dat te bewerkstelligen zou er in het eerste jaar veel energie gestoken moeten worden in logistieke en organisatorische aspecten. De beursorganisator besteedt liever zoveel mogelijk aandacht in het perfectioneren van het concept en kiest daarom voor één editie in 2022.
Er zijn twee redenen om te beginnen met regio Zuid, vertelt Swaab. Ten eerste is de eindklantenbeurs van PromZ nog nooit zuidelijker geweest dan Rotterdam. Dus voor veel potentiële bezoekers zal het een eerste kennismaking zijn met PromZ.live. Daarnaast is het een dynamische regio, die sterk in ontwikkeling is en veel bedrijven kent met tussen de 30 tot 300 medewerkers, een voor deze beurs belangrijk segment.
“En met het Autotron hebben we de ideale locatie voor een inspiratie-event. Goed bereikbaar, eenvoudig parkeren én bovenal een aankomstroute en evenementenhal die we geheel in PromZ.live-stijl kunnen inrichten.”