PromZ Event 2014: minder is meer - Promzvak

PromZ Event 2014: minder is meer

PromZ Event, al ruim 10 jaar de vakbeurs voor directieleden, marketeers en inkopers op het gebied van promotieartikelen, premiums, give away’s, loyaltyprogramma’s etcetera, gaat in 2014 terug van drie naar twee dagen. Daarmee volgt PromZ Event het succes van RelatieZ, aldus organisator Het Portaal Uitgevers.

PromZ Event vindt in 2014 plaats op woensdag 2 en donderdag 3 april, als vanouds in de Jaarbeurs Utrecht.

Met ‘een dag minder’ rekent Het Portaal op meer resultaat, in de eerste plaats voor de standhouders. Janssen: “PromZ Event gaat nu het succes van RelatieZ kopiëren. De beurs RelatieZ is terug gegaan van twee dagen naar één dag.
Door RelatieZ van twee naar een dag terug te brengen, waren standhouders goedkoper uit en kregen ze méér waar voor hun geld. Want hetzelfde aantal bezoekers dat normaal in twee dagen naar de beurs kwam, bezocht RelatieZ nu in één dag.”
“Na gesprekken met standhouders van PromZ Event en onderzoek onder vaste bezoekers, hebben we besloten deze beurs van drie naar twee dagen terug te brengen,” vervolgt hij. “We verwachten dat, net als bij RelatieZ, hetzelfde aantal bezoekers – en dat zijn er ruim 7000 – nu in twee dagen naar PromZ Event gaan komen. PromZ Event kent al jaren een vaste groep
bezoekers. Die ‘hard core’ (bijna 70% van het totaal) komt vrijwel elk jaar.”
Nieuwe producten zien Het Portaal liet in 2013 onderzoek doen onder de bezoekers van PromZ Event van dat jaar. Daaruit kwam o.a. naar voren dat een kleine 40% van de bezoekers voor het eerst op PromZ Event was,
een groep die op hetzelfde functieniveau blijkt te opereren als de bezoekers die ook al eerdere edities van PromZ Event bezochten. Maar die ‘nieuwe’ bezoekers waren wel gemiddeld 10 jaar jonger. Een interessante nieuwe generatie bezoekers. Voor alle bezoekers gold dat ze vooral kwamen om nieuwe promotionele producten te ontdekken en om inspiratie op te
doen. Een derde oriënteerde zich op PromZ Event bovendien op mogelijke nieuwe leveranciers. Janssen: “Daar is een beurs ook voor. Daarom is deelnemen aan PromZ Event ook zo’n snelle en effectieve manier om new business binnen te halen.” Van de bezoekers in 2013 was zo’n 40% rechtstreeks door een leverancier uitgenodigd om naar PromZ Event te komen. In de bijna 2,5 uur die zij gemiddeld op de beurs doorbrachten, bezochten ze ruim 12 stands. De gemiddelde bezoeker sprak met bijna 8
exposanten en in 40% van de gevallen leidde dat tot een afspraak om na de beurs op enigerlei manier het contact voort te zetten. Voordelige deelname
Voor standhouders betekenen de twee in plaats van drie beursdagen dat de deelname voordeliger wordt. Janssen: “Omdat de beurs korter duurt hebben wij als organisator minder kosten en die geven we door aan onze relaties, want die zien we graag als exposant op PromZ Event. Er geldt dus een lagere vierkante meterprijs voor de stand. En omdat de beurs nu twee dagen
duurt, kunnen exposanten ook besparen op de kosten voor standbemanning,
bijvoorbeeld.”

Nieuwe producten zien

Het Portaal liet in 2013 onderzoek doen onder de bezoekers van PromZ Event van dat jaar. Daaruit kwam o.a. naar voren dat een kleine 40% van de bezoekers voor het eerst op PromZ Event was, een groep die op hetzelfde functieniveau blijkt te opereren als de bezoekers die ook al eerdere edities van PromZ Event bezochten.
Maar die ‘nieuwe’ bezoekers waren wel gemiddeld 10 jaar jonger.Een interessante nieuwe generatie bezoekers.
Voor alle bezoekers gold dat ze vooral kwamen om nieuwe promotionele producten te ontdekken en om inspiratie op te
doen. Een derde oriënteerde zich op PromZ Event bovendien op mogelijke nieuwe leveranciers. Janssen: “Daar is een beurs ook
voor. Daarom is deelnemen aan PromZ Event ook zo’n snelle en effectieve manier om new business binnen te halen.”

Van de bezoekers in 2013 was zo’n 40% rechtstreeks door een leverancier uitgenodigd om naar PromZ Event te komen. In de
bijna 2,5 uur die zij gemiddeld op de beurs doorbrachten, bezochten ze ruim 12 stands. De gemiddelde bezoeker sprak met bijna 8
exposanten en in 40% van de gevallen leidde dat tot een afspraak om na de beurs op enigerlei manier het contact voort te zetten.

Voordelige deelname

Voor standhouders betekenen de twee in plaats van drie beursdagen
dat de deelname voordeliger wordt. Janssen: “Omdat de beurs korter duurt hebben wij als organisator minder kosten en
die geven we door aan onze relaties, want die zien we graag als exposant op PromZ Event. Er geldt dus een lagere vierkante
meterprijs voor de stand. En omdat de beurs nu twee dagen duurt, kunnen exposanten ook besparen op de kosten voor standbemanning,
bijvoorbeeld.”