‘Every administration brings their own agenda – benefits and challenges. We, as business people, adapt.’ Dit statement van Ira Neaman, directeur van supplier Vantage Apparel, verwoordt de mening die heerst in de Amerikaanse promotionele productenbranche ten opzichte van de politieke koers van Donald Trump.
In de eerste maand van Trumps presidentschap zagen vele fabrikanten en handelaren de omzet stijgen door een optimistische tendens in de financiële markt. Of dit geluid aanhoudt is natuurlijk de vraag. Trump als succesvolle zakenman wekt vertrouwen. Zijn intentie om belastingen voor bedrijven te verlagen en overheidsbemoeienis te beperken, geven reden tot hoop.
Om productie in eigen land te stimuleren heeft Trump gezegd dat hij bedrijven de mogelijkheid geeft om investeringen in machines en installaties volledig in resultaat te nemen, een zegen voor suppliers die produceren in de VS en voor distributeurs die fabrikanten als cliënten hebben.
Temperament
Maar er zijn ook zorgen. Zijn politieke onervarenheid en onstuimige temperament zouden roet in het eten kunnen gooien. Ook een geldverslindend militair conflict zou de zaken geen goed doen. Evenmin zijn Trumps vijandige uitlatingen aan het adres van China en Mexico, de grootste bondgenoten waar het gaat om promotionele producten die buiten de Verenigde Staten geproduceerd worden, bevorderlijk voor de handel.
Maar volgens Jeff Lederer, CEO van de Amerikaanse distributeur Prime Line, is er hoe dan ook één reden tot optimisme in de branche: ‘The great news is that for the entire campaign, Trump wore a promotional cap. That alone might help our industyry.’