Nederlandse distributeurs en suppliers van promotionele producten denken dit jaar meer dan de helft van hun verwachte omzet te verliezen door de corona-crisis. Dat blijkt uit de voorlopige cijfers van de ‘Tussenmeting’ die onderzoekbureau One Question voor PromZ Vak uitvoert. Met behulp van deze jaarlijks in april gehouden meting, wordt vastgesteld hoe de omzetontwikkeling in het eerste kwartaal is geweest.
Uiteraard zijn dit jaar vragen over de corona-crisis toegevoegd. De vragenlijst is op 1 april uitgestuurd en hierop werd direct massaal gereageerd door de aangeschreven distributeurs en suppliers. Op basis van zo’n 120 reacties kan nu al, heet van de naald, aangegeven worden welke desastreuse effecten de corona-crisis voor de promotionele productenbranche heeft opgeleverd.
In maart kwam de klap
De belangrijkste uitkomst is dat de omzetverliezen heel groot zullen zijn: gemiddeld verwacht men ten opzichte van 2019 een omzetverlies over geheel 2020 van ruim 50%. Het is een uitkomst die niemand zal verbazen maar die nu wel hard gemaakt is. Een op de vijf bedrijven verwacht zelfs meer dan 75% omzetverlies in 2020. En dat terwijl bijna de helft van de distributeurs – op basis van hun omzet over de eerste twee maanden van dit jaar – vaststelde dat opdrachtgevers toen nog voor 2020 hogere budgetten beschikbaar hadden! De ellende is dus in maart begonnen.
Zo uit zich de crisis
Hoe uit zich de corona-crisis op de gang van zaken binnen de branche? Meer dan 90% van de distributeurs en suppliers heeft te maken met uitgestelde orders, twee derde meldt geannuleerde orders, ruim de helft geeft aan dan het door het thuiswerken heel moeilijk is om nieuwe verkopen te realiseren, ruim een derde kan lopende orders niet uitleveren en bijna een kwart geeft aan dat er door al het thuiswerken ook geen besluitvorming bij klanten meer plaatsvindt, en dus stagneert de nieuwe orderinstroom. De problemen komen dus enerzijds voort uit het wegvallen van orders en anderzijds uit leveringsproblemen. Een derde probleem voor bijna de helft van de distributeurs en suppliers vormen de inmiddels opgetreden betalingsproblemen bij een aantal van hun klanten.
We zijn er nog niet van af
Voorlopig zijn we nog niet af van de corona-problemen: op 1 april verwachtte een derde van de distributeurs en suppliers dat de problemen eind juni opgelost zullen zijn, zo’n 30% denkt dat het september wordt, maar 40% denkt dat het december of misschien wel 2021 wordt voordat de problemen van tafel zullen zijn.
Ruim een op de drie van de distributeurs en suppliers verwacht het omzetverlies dat nu optreedt niet meer te kunnen inhalen, terwijl 60% hoopt in ieder geval een klein gedeelte van het verlies dit jaar nog te kunnen compenseren.
Het zal dan ook niemand verbazen dat de branche ruim gebruik zal maken van de verschillende noodmaatregelen die de regering heeft aangekondigd: ruim de helft vraagt uitstel van betaling bij de Belastingdienst en eveneens de helft zal van de regeling inzake werkbehoud gebruik maken. Vrijwel alle kleinere distributeurs zullen ook gebruik maken van de ondersteuningsregelingen voor het MKB.
In de toekomst meer spreiding van inkoop
Ruim de helft van de respondenten in dit onderzoek is van plan om in de toekomst meer nadruk te leggen op promotionele producten die in Nederland of in andere EU-landen worden geproduceerd. Suppliers geven ook aan de inkoop meer te willen spreiden over de verschillende producenten. Het aanhouden van grotere voorraden in Nederland om in de toekomst vergelijkbare problemen te vermijden , wordt niet overwogen door de suppliers
Definitieve uitkomsten van het onderzoek zullen binnenkort gepubliceerd worden. De distributeurs en suppliers die op 1 april j.l. een uitnodiging hebben ontvangen om aan het One Question onderzoek deel te nemen en nog niet gereageerd hebben, worden dringend gevraagd dit alsnog te doen. Hierdoor ontstaat immers een nog beter beeld van de werkelijke effecten van de corona-crisis op het wel en (vooral) wee van de branche.